امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تجارت چین با تایوان محدودتر خواهد شد؟

 چین تجارت خود با تایوان را در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده به این جزیره دارای حکومت دموکراتیک محدود کرده است.

به گزارش فراسو به نقل از الجزیره، مقامات بازرگانی و گمرک چین اظهار کردند که صادرات شن و ماسه، مواد کلیدی مورد استفاده در ساخت و ساز، واردات مرکبات تایوانی و برخی از انواع ماهی را متوقف کرده‌اند.

اداره کل گمرک چین اعلام کرد که واردات مواد غذایی به‌دلیل وجود سموم دفع آفات و ویروس کرونا در برخی محموله‌ها متوقف شده و وزارت بازرگانی اعلام کرده که صادرات شن و ماسه را مطابق با مفاد قانونی نامشخص متوقف کرده است.

دفتر امور تایوان چین به‌طور جداگانه اعلام کرد که شرکت‌ها و افراد چینی را از معاملات مالی با دو بنیاد تایوانی، بنیاد دموکراسی تایوان و صندوق همکاری و توسعه بین‌المللی تایوان منع می‌کند.

این اطلاعیه‌ها در حالی منتشر می‌شود که پلوسی علیرغم هشدار پکن در مورد «عواقب جدی» در صورت سفر این سیاستمدار کهنه‌کار دموکرات از تایوان بازدید می‌کند.

این اقدامات تجاری در پی اطلاعیه آژانس گمرک چین در روز دوشنبه است که بیش از ۱۰۰ برند مواد غذایی تایوانی را به‌دلیل عدم تمدید ثبت صادرات خود در لیست سیاه قرار داده است.

تایپه تایمز گزارش داد که مدیرکل سازمان غذا و داروی تایوان گفت که این اقدامات یک شبه ممکن است انگیزه سیاسی داشته باشد زیرا با تولیدکنندگان تایوانی متفاوت از تولیدکنندگان دیگر کشورها رفتار می‌شود.

چین بزرگترین شریک تجاری تایوان است و صادرات این جزیره به سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ در سال ۲۰۲۱ به ۱۸۸.۹ میلیارد دلار رسید.

چین سال گذشته واردات آناناس تایوانی را به‌دلیل نگرانی‌های «ایمنی زیستی» ممنوع کرد، اقدامی که به‌طور گسترده به‌عنوان تلاشی برای اعمال فشار بر رئیس‌جمهور تایوان، تسای اینگ ون که به دنبال تقویت روابط و جایگاه تایوان در خارج از کشور است، تلقی می‌شود.

چین در سال‌های اخیر متهم به استفاده از تجارت به عنوان سلاح شده است و استرالیا و لیتوانی پس از درگیر شدن در مناقشات با پکن، صادرات خود را با تعرفه‌ها و محدودیت‌های دیگر مواجه کرده‌اند.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در هنگ کنگ بیان کرد: تعلیق واردات میوه و ماهی تأثیر ناچیزی بر اقتصاد تایوان خواهد داشت اما توقف صادرات شن و ماسه می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد زیرا ساخت و ساز به منبع مهمی برای رشد اقتصادی طی همه‌گیری تبدیل شده است.

گارسیا هررو به الجزیره گفت: مدتی است که در تایوان کمبود شن و ماسه وجود داشته است. من نمی‌گویم این یک صادرات کلیدی از چین است اما به تایوان آسیب می‌زند.

هنری گائو، کارشناس تجارت چین در دانشگاه مدیریت سنگاپور ابراز کرد: در حالی‌که شن و ماسه منبع مهمی با کاربردهایی در حوزه‌های فنی و نظامی همچنین ساخت و ساز برای تایوان است، جزیره باید بتواند به‌راحتی آن را از جاهای دیگر تامین کند.

گائو اظهار کرد: فکر می‌کنم احتمال دارد که چین تحریم‌های اقتصادی دیگری را اعلام کند اما بعید است که این تحریم‌ها موثر باشند مگر اینکه چین بزرگترین واردات خود از تایوان یعنی نیمه هادی‌ها را ممنوع کند. با این حال، این ممنوعیت به خود چین نیز آسیب می‌رساند زیرا بسیاری از شرکت‌های چینی به نیمه هادی‌ها متکی هستند.

پلوسی، سومین مقام عالی رتبه دولت ایالات‌متحده، سه‌شنبه شب به‌عنوان بخشی از تور آسیایی پنج مرحله‌ای که شامل ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و مالزی می‌شود به تایپه سفر کرده است.

وزارت خارجه چین این سفر را «بسیار خطرناک» خواند و طرف آمریکایی را به «بازی با آتش» متهم کرد.

حزب کمونیست چین تایوان خودمختار را استانی مرتد می‌داند که باید در صورت لزوم با زور با سرزمین اصلی «دوباره» متحد شود، اگرچه این حزب هرگز کنترل جزیره را نداشته است.

دولت بایدن گفته است که از استقلال تایوان که تنها توسط ۱۳ کشور و واتیکان به رسمیت شناخته شده است یا تغییر وضعیت موجود حمایت نمی‌کند اما پلوسی حق دارد از این جزیره بازدید کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/X33Lqu