امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش همکاری های مشترک در راستای تأمین نیازهای بیمه ای فعالان اقتصادی

نشست مشترک بررسی راهکارهای ارتقای صنعت بیمه در راستای تامین نیازهای بیمه ای فعالان اقتصادی با حضور رئیس کل و معاونین طرح و توسعه، اتکایی و نظارت بیمه مرکزی با اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی برگزار شد.

به گزارش فراسو به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، رئیس کل بیمه مرکزی در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در صنعت بیمه گفت: زحمات زیادی در صنعت بیمه کشیده شده و گردش اقتصادی کشور متکی به صنعت بیمه است.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و فضای خوبی که برای  طرح مباحث بیمه ای فراهم شده گفت: مباحث مطرح شده در اینجا چه از مبحث نیازهای بخش خصوصی و چه مطرح کردن امکانات و مشکلات، می تواند به نتایج اجرایی و عملی خوبی منجر شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با مقایسه سطح بیمه کشور با دنیا گفت: بازار بیمه در دنیا  حدود ۷ هزار میلیارد دلار است که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به بیمه های زندگی است، بیش از ۹۰ درصد این بازار،  برای ۲۰ کشور اول و بازار متمرکز در اختیار کشورهای پیشرفته است. سهم و عدد ما مطابق گزارش سوئیس ری ۲۰۲۱ با نرخ ۴۲۰۰ حدود ۲۸ میلیارد دلار است .

مهندس بهزادپور افزود: شاخصی که به عنوان ضریب نفوذ مطرح است، اندازه ما را نشان میدهد در واقع نفوذ ما ارتباط ما با بیمه‌گذاران است. به عنوان مثال صنعت بیمه در سال گذشته ۵۴ میلیون فقره خسارت پرداخت کرده که این نشان دهنده ارتباط ما با مردم بوده است.

وی هدف گذاری ضریب نفوذ ۷ درصدی در برنامه ششم را در شرایط فعلی کار سختی عنوان کرد و گفت: واقعیت این است که این ۷ درصد باید همزمان با سایر شاخص‌ها مانند رشد ۸ درصدی اقتصاد رشد می‌کرد که آن هم محقق نشده است .

رئیس شورای عالی بیمه، رشد صنعت بیمه را در گرو رشد اقتصادی دانست و گفت: جهت گیری اصلی ما توسعه صنعت بیمه است و شاخص ضریب نفوذ بیمه شاخصی است که همه بر روی آن تاکید داریم.  در واقع صنعت بیمه کار بزرگی در پیش دارد و باید از ظرفیت های استفاده نشده بزرگی که در صنعت وجود دارد استفاده کند و آنها را بالفعل کند.

مهندس بهزادپور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت استفاده از تکنولوژی روز و نوآوری اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم پایه گذاری ساختار نوآوری را در بیمه شکل دهیم که ایجاد مرکز نوآوری در بیمه مرکزی نمونه بارز آن است که به زودی راه اندازی می شود .

رئیس کل بیمه مرکزی از ایجاد فضای تعاملی در صنعت بیمه استقبال کرد و گفت: هر چقدر صنعت را در معرض نقد قرار دهیم، موتور محرکه محسوب می شود و باید از چارچوب خاص اداری خارج شویم و فضا را  برای بازیگرانی که میخواهند از خدمات صنعت بیمه استفاده کنند باز کنیم که بیایند و نظرات و طرح‌های خود را مطرح کنند و با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، بیمه های نوین متناسب با نیاز آنها طراحی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش تصدی گری نهاد ناظر اشاره کرد و گفت: معمولا وقتی  بحث تصدی گری مطرح می‌شود، ذهن ها به سمت کاهش اتکایی اجباری می رود که به شخصه با آن موافق هستم و در نظر داشتم کمتر از میزان فعلی باشد اما تحقق این هدف مستلزم همکاری و همراهی سایر ارکان صنعت بیمه است بنابراین هر زمان صنعت بیمه اعلام آمادگی کند ما برای نگهداری اتکایی اجباری مقاومتی نخواهیم داشت.

رئیس کل بیمه مرکزی اصلاح آیین نامه ۹۰ را اولین گام کاهش تصدی گری عنوان کرد و گفت: شرکت های بیمه باید در تصمیم گیری های داخلی آزاد باشند چرا که دخالت با نظارت متفاوت است و  نظارت باید مبتنی بر شیوه های نوین موجود در دنیا باشد.اولین گام در این بحث، اصلاح آیین‌نامه ۹۰ بود که از  تایید صلاحیت ۱۴ سمت به ۳ سمت رسیدیم و تایید صلاحیت بقیه را در اختیار شرکت ها قرار دادیم که بیمه مرکزی بر آن نظارت خواهد کرد.

 وی صنعت بیمه را  صنعتی بین المللی دانست و گفت: قبل از تحریم ها روابط گسترده ای داشتیم و  انتقال تجارب مهمترین خاصیت ارتباطات بین‌المللی بوده که شمامی توانید این امکان را فراهم کنید. اولویت ما از ارتباطات بین المللی، آموزش است.

مهندس بهزادپور، حل مشکل تامین اجتماعی را به دست صنعت بیمه های بازرگانی دانست و گفت: در حال حاضر ۱۳ درصد منابع دولت صرف تامین کسری صندوق‌ها می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده به ۵۰ درصد برسد و این عدد بزرگی است که تحقق آن جز از مسیر ورود بیمه های بازرگانی میسر نخواهد بود.

 وی افزود: راه حل توسعه صنعت بیمه، ورود سرمایه‌های جدید به صنعت است و هنوز فضا برای ورود شرکت‌های بیمه‌ای جدید هست و ما باید همگام با آن شیوه های نظارتی خود را  توسعه دهیم.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه گفت: یکی از آیین‌نامه‌ هایی که جای آن در صنعت بیمه خالی است، آیین‌نامه رقابت است تا  بازیگرانی که به این صنعت اضافه می‌شود بتوانند در فضای مناسبی با هم رقابت کنند. رقابت صحیح قطعاً منافع بیمه گذار را تامین می کند و رقابت ناسالم مهمترین آسیب را به حقوق بیمه‌گذاران وارد می کند.

وی با اشاره به سیاست های جدید بیمه مرکزی در راستای اعطای مجوز به شرکت های بیمه جدید گفت: راهبرد فعلی را بر این اساس گذاشتیم که شرکت های اتکایی و تخصصی را در اولویت قرار دهیم و استراتژی ساده کردن فرایندها را در دستور کار داریم تا بتوانیم فرآیندهای اخذ مجوز را سریع تر کنیم. مدت زمان دوساله تاسیس شرکت باید کمتر شود چرا که نیازهای ما دیگر در طی این دو سال تغییر کرده است.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: باید از ظرفیت‌های داوری استفاده کنیم در حال حاضر می توانیم از تجربیات و ظرفیت فعال شما استفاده کنیم و بعداً آن را به کل صنعت تعمیم دهیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم نقش نظارتی را به خوبی در بازار متنوع صنعت بیمه با بازیگرانی که هر روز دارند رشد می کنند ایفا کنیم باید هوشمندسازی را پیاده کنیم و این خود باعث بروز شدن صنعت می شود.

مهندس بهزادپور گفت: دانش مدیریت ریسک را در سطح قابل قبولی در کشور خود داریم و در منطقه از رتبه خوبی برخورداریم و باید آن را توسعه دهیم چون اصلی ترین نقش صنعت بیمه مدیریت ریسک است و مدیریت ریسک حلقه مفقوده تولید است.

وی در پایان از پیشنهاد ایجاد میز بیمه ای در وزارتخانه ها خبر داد گفت: توافقی با وزارت امور خارجه که بحث اول آن بیمه های مسافرتی است صورت گرفته و همکاری خوبی به وجود آمده است. همچنین  پیشنهاد دادیم که میز بیمه در وزارتخانه ایجاد شود تا بتوانیم دانش بیمه‌ای کشورها را دریافت‌کنیم چرا که حیات ما در گرو ارتباطات بین‌المللی است و باید آن را تقویت کنیم.

در ادامه این نشست، اعضای این کمیته به طرح مواردی چون هوشمندسازی خدمات بیمه ای، تخصصی شدن شرکت های بیمه، تعامل بیشتر مدیران ارشد صنعت بیمه با اتاق بازرگانی و به تبع آن فعالان اقتصادی و طراحی بیمه نامه های مورد نیاز آنها، ایجاد اتاق های داوری، نظارت بر رقابت های ناسالم و نرخ شکنی که در نهایت نارضایتی بیمه گذار را منجر می شود، اطلاع رسانی صحیح شرایط بیمه نامه به بیمه گذار، افزایش حضور بخش خصوصی پرداختند.

در بخش دیگری از این جلسه، معاونین بیمه مرکزی نیز به ارائه گزارشی از اقدامات بیمه مرکزی در حوزه نظارت، اتکایی و طرح و توسعه پرداختند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OXopZ5