امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

کسب‌وکارهای سنتی گردشگری با تیم‌های هوشمند و نوآور شریک شوند؛ نگرانم

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: صاحبان کسب‌وکارهای سنتی گردشگری، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را آغاز کنند، با تیم‌های هوشمند دانشگاهی نوآور و خلاق شریک شوند و هم پوشانی کنند، این پیوند باعث ارتقا می‌شود و آسیب‌پذیری آنها در برابر موج فناوری‌های نو را کاهش می‌دهد.

به گزارش فراسو، دو هفته پیش سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نمایشگاه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات فناورانه در حوزه گردشگری بازدید و در همایش توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان در دانشگاه علم و فرهنگ سخنرانی کرد.

ضرغامی در آن همایش ضمن بیان اینکه روش‌ها و کسب‌وکارهای سنتی و مدرن و فناورانه و خلاق حوزه گردشگری هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند، هر دو را مکمل و تقویت‌کننده یکدیگر دانست و تصریح کرد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در هر سه حوزه ماموریتی خود حمایت می‌کند.

اکنون روح‌الله دهقانی فیروزآبادیکه میزبانی همان همایش را بر عهده داشت می‌گوید «خواه ناخواه موج فناوری‌های نو به زودی به صنعت گردشگری می‌رسد و در کنار مزیت‌ها، آسیب‌های آن نیز اجتناب‌ناپذیر است، تنها راه کاهش آسیب‌های آن فرهنگ‌سازی و آموزش فعالان و صاحبان کسب‌وکارهای سنتی گردشگری است.

کسب‌وکارهای گردشگری سنتی با تیم‌های هوشمند و نوآور شریک شوند/ من نگرانم!

فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا اظهار داشت: صنعت گردشگری یک فناوری قدیمی است، این فناوری از قدیم بر این مدار بوده که فردی به مقصدی سفر و در آنجا مدتی بیش از ۲۴ ساعت اقامت و جاذبه‌ها و زیبایی آنجا را تماشا کند و به مبدا برگردد، تسهیلات و خدمات این فرایند از گذشته به صورت سنتی عرضه میشد، اما در جهان مدرن امروز برای تسهیل این فرایند خدمات‌محور، فناوری‌ها و نوآوری‌های دیگری به آن اضافه شده است.

با ترکیب گردشگری و حوزه‌های فناوری‌های نو، محصولات جدید خلق می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اکنون بسیار از فناوری‌ها با گردشگری ترکیب شده است، مثلا فناوری عینک‌های واقعیت مجازی (وی‌آر- VR) با ترسیم فضای سه بعدی از جاذبه‌ها، گردشگری مجازی را خلق کرده است. حتی با ترکیب گردشگری و پزشکی و درمان، گردشگری سلامت شکل گرفته که نوآوری‌های آن بر محور صنعت و فناوری گردشگری است.

وی افزود: با کنار هم قرار دادن گردشگری و حوزه مختلف فناوری‌های خلاق، محصولات جدید خلق می‌شود. امروزه خدمات مبتنی بر اینترنت حتی در بخش رزرواسیون هتل‌های لوکس و بوم‌گردی‌های سنتی، حمل‌ونقل، صنعت سفر انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را برای گردشگران تسهیل و تسریع کرده است.

تقابل و تعارض‌های اولیه فناوری سنتی و مدرن کمی نگران‌کننده است

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: جهان امروز در نوآوری‌های سخت مانند حمل‌ونقل، تغذیه، درمان، بهینه‌سازی آب‌ و هوا و هر آنچه که به زندگی عادی مردم مرتبط است تقریبا به همه اهداف خود و به یک رفاه و آسایش زندگی جسمی رسیده است، اکنون نوع بشر روی دغدغه‌های نرم و روحی متمرکز شده و بعد از چند سده غفلت به تازگی در عین اینکه به رفاه مادی رسیده ، متوجه طبیعت پیرامون خود شده و برای طبیعت و زیبایی‌های جهان، آثار هنری، تاریخی و سینما دلتنگ شده است تحقیقات نشان می دهد نیازهای ذهنی روحی در دهه‌های اخیر به شدت نرخ افزایشی داشته است.

وی بیان کرد: هر سیستم دانامحوری با همه این نقاط مثبت و آگاهی از نقاط ضعف و کاستی‌های آن بلافاصله به این نتیجه می‌رسد که باید در حوزه گردشگری و استفاده از فناوری‌های نو سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کند.

نوآوری و توسعه فناوری به نظام سنتی خدمات گردشگری آسیب می‌زند، من نگرانم !

دهقانی فیروزآبادی جهاد دانشگاهی را زیست‌بوم نوآوری نخبگان کشور توصیف کرد و افزود: اگر مجموعه دانشگاهی به سوی نوآوری و صنایع خلاق حرکت می‌کند به این معناست که عرصه و فرصت ارزشمندی برای توسعه بازار و اقتصاد و محصول است؛ البته همیشه تقابل و تعارض‌های اولیه فناوری سنتی و مدرن کمی نگران‌کننده است و طبیعی است، من هم نگرانم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: همان‌طور که در توسعه نظام حمل‌ونقل کشور، با حضور تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های سنتی سرویس‌دهنده آسیب دیدند، یا توسعه نظام املاک کشور، باعث آسیب آژانس‌های املاک شدند، توسعه فناوری گردشگری به نظام خدمات سنتی گردشگری هم آسیب می‌زند که امر بدیهی است و اتفاق می‌افتد، مختص ایران هم نیست، همه جای جهان است.

وی بیان کرد: طول عمر شغل‌های آینده کمتر از دو سال شده است، این موج به ایران هم خواهد رسید، آسیب‌ها و چالش‌های گسترش اطلاعات بر بسترهای شبکه ارتباطی و اتصال به جهان و همه مزایای آن، غیر قابل اجتناب است، نمی‌توان فقط مزایا را گرفت و به آسیب‌ها بی‌اعتنایی کرد.

کسب‌وکارهای گردشگری سنتی با تیم‌های هوشمند و نوآور شریک شوند/ من نگرانم!

این موج دیر یا زود از راه خواهد رسید/ دهه پیش رو دهه نوآوری در صنعت گردشگری است

دهقانی فیروزآبادی گفت: همان‌طور که کسب‌وکارهای نو و مدرن در همه جهان به مشاغل سنتی آسیب زده است،‌ ما هم باید منتظر این موج باشیم، اما راه آن فرهنگ‌سازی و آموزش است باید به صاحبان کسب‌وکارهای سنتی یادآوری کنیم این موج دیر یا زود از راه خواهد رسید، الان هم نباشد، پنج سال یا ۱۰ سال دیگر حتمی است، این مدل کسب و کار تا ۱۰ سال آینده عمر نخواهد داشت.

صنعت گردشگری نوآورانه و خلاق رو به توسعه است و آینده‌ روشنی دارد

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: صاحبان کسب و کارهای سنتی، باید با تغییر رویکرد فعالیت خود را توسعه بدهند، همکاری با شریکان علمی و دانش‌بنیان را آغاز کنند، سخت افزار و ارتباطات سنتی سر جای خود، اما با تیم‌های هوشمند دانشگاهی و نوآور که مجهز به نرم‌افزار هستند اما توان سخت افزاری ندارند، شریک شوند و هم پوشانی کنند، این پیوند باعث ارتقا می شود.

وی گفت: موج فناوری نوین برای از بین بردن نظام سنتی کسب و کار نیامده است، بلکه می‌تواند نواقص و کاستی‌ها را رفع و سرعت و دسترسی به خدمات را برای مشتری آسان کند، مشکل جایی است که نظام سنتی خدمات در برابر این تغییر مقاومت کند، آنجاست که کارها سخت می شود، اگر این فرهنگ کارگروهی مشترک ترویج شود یقینا خیر و برکت و پیشرفت برای صنایع، مشاغل و کشور خواهد داشت.

دهقانی فیروزآبادی افزود: صنعت گردشگری نوآورانه و خلاق در کشور ما در مسیر پیشرفت، رو به توسعه است و آینده‌ روشنی دارد، در دهه پیش رو صنعت گردشگری کشور مجهز به انواع و اقسام نوآوری و فناوری بسیار پیشرفته خواهد شد، تا پنج سال آینده خدمات صنعت گردشگری نیز مانند همین سرویس‌های برخط صنایع مختلف مانند حمل‌ونقل شهری یا تغذیه عادی شده و روی تلفن‌های همراه همه قرار می گیرد و به صورت عادی و آسان و در دسترس خواهد شد. /ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/frNXVH