امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ضرغامی خبر داد: تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی برای دریافت کمک‌های ارزی و ریالی

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: انجمن خیرین میراث فرهنگی برای جذب کمک‌های ارزی و ریالی دوستداران میراث فرهنگی در داخل و خارج کشور تشکیل می‌شود.

به گزارش فراسو، سیدعزت‌الله ضرغامی روز یکشنبه -اول خرداد ١۴٠١- در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حفاظت و مرمت آثار میراث فرهنگ هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم. به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی‌توانستند کمک‌های مالی خود را به میراث فرهنگی هدیه کنند اما بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد.

وی گفت: در اساسنامه صندوق احیا این امکان وجود دارد و انجمن خیرین میراث فرهنگی تشکیل می‌شود. ما باید زمینه جذب کمک‌های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می‌خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک‌ها را جذب کرد.

وزیر میراث فرهنگی افزود: برخی تصور می‌کنند حفاظت از میراث فرهنگی این است که اگر مشکلی دارد، مردم آن میراث را نبینند. اگر قرار بود که مردم میراث فرهنگی را نبینند باید آن را دفن می‌کردیم پس چرا کاوش کرده و بیرون آوردیم؟ میراث فرهنگی باید در دسترس باشد. پدیده‌ای به نام مخزن داریم که به آن کمتر توجه شده است.

ضرغامی گفت: با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند. برخی تصور می‌کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد در حالی که این طور نیست.

ضرغامی گفت: میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه‌ها باید یکی شود که به میراث‌فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم. یکی از وظایف راهنمایان موزه‌ها این است که این پیام ها را به درستی تفسیر کنند به نحوی که بازدیدکننده نکاتی را از آن موزه یاد بگیرد.

داربست های مسجد امام اصفهان برداشته می‌شود

ضرغامی گفت: بعد از ۱۰ سال داربست مسجد امام در میدان نقش جهان برداشته می‌شود. خیلی از مناره‌ها و بناها در کشور هم همین طور است‌. این اتفاق در هفته میراث فرهنگی می‌افتد.
وی گفت: درباره مسائل میراث فرهنگی تورم قانونی داریم اما گاهی مساله اصلی ما مسکوت مانده است که امیدواریم در لایحه جامع وظایف و ماموریت های وزارتخانه ها، به زودی به مراحل آخر تدوین در دولت برسد و به مجلس ارائه شود تا این مشکلات برطرف شوند.

مهمترین وظیفه ما حفاظت از میراث فرهنگی است / نباید غفلت کنیم

ضرغامی گفت: گاهی یک خبر نادرست موجب اتفاقاتی می‌شود که صواب نیست، اجازه بدهید آزاد اندیشی وجود داشته باشد. رسانه‌های رسمی به دلایل مختلف نمی‌توانند شرایطی فراهم کنند که همه حرف بزنند. برخی اوقات دوستان ما می‌خواهند نظر کارشناسی بدهند اما می‌گویند شرایط مناسب نیست؛ خب چرا؟ من سعی می‌کنم شخصاً گرفتار این فضا نشوم اما چرا همه کمک نکنیم که این فضا برطرف شود؟ توصیه ما به محیط‌های نخبگانی خودمان این است که نشست‌های تحلیلی برگزار کنند.

وی با اعلام اینکه برای حل مسائل میراث فرهنگی همه باید کمک کنند، گفت: مهمترین وظیفه این وزارتخانه حفاظت از میراث فرهنگی است که لایه به لایه آن تعریف شده و برای تحقق آن دنبال شرایطی هستیم که این حفاظت به درستی انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند حفاظت از میراث فرهنگی این است که اگر مشکلی دارد، مردم آن میراث را نبینند. اگر قرار بود که مردم میراث فرهنگی را نبینند باید آن دفن می‌کردیم، پس چرا کاوش و اکتشاف انجام می شود؟ آثار میراث فرهنگی باید در دسترس و بازدید عمومی باشد. پدیده‌ای به نام مخزن (اشیاء تاریخی و موزه ای) داریم که به آن کمتر توجه شده است.

ضرغامی گفت: با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند. برخی تصور می‌کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد در حالی که این طور نیست؛ میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه‌ها باید یکی شود که به میراث فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم. یکی از وظایف راهنمایان موزه‌ها است که به درستی تفسیر کنند نه اینکه تنها معرفی کنند، به نحوی که بازدیدکننده چیزی از آن موزه یاد بگیرد.

۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی معرفی می شوند

ضرغامی بیان کرد: ما در بحث‌های سیاسی به نکاتی بر می‌خوریم که می‌گویند اگر میراثی برای دوره پهلوی با قاجار است باید سانسور کرده و نگوییم؛ در حالی که این طور نیست ما به این میراث هم نگاه معماری و طراحی داریم. من پل ورسک را دیدم که دانمارکی‌ها ساخته اند. چه اشکالی دارد بگوییم آنها انجام دادند؟ کار خوبی بوده و کار مهندسی انجام شده است. در زمان حکومت قبل ساخته شده ولی ما آن را ثبت می‌کنیم و اشکالی ندارد، حتی هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم.

وی ادامه داد: همایش چهره‌های ماندگار را برگزار می‌کنیم، در صدا و سیما اثر آن را دیده ام، در اولین برنامه ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی معرفی خواهد شد و به عنوان ارزش مهم در کشور به صورت سالیانه برگزار می‌شود.

ضرغامی درباره طرح مجلس برای استفاده بهینه از آثار تاریخی گفت: نامه‌ای تهیه شد و برای نمایندگان مجلس ارسال شده است و اشکالات را اعلام کردیم من هم گفتم در جریان ارائه و محتوای آن قرار نگرفته بودم البته این اتفاق کم می‌افتد و هماهنگی‌ها به حدی است که مشارکت انجام می‌شود نمی‌دانم چه سیری طی شده بود که به اطلاع ما نرسید. گفتند با توجه به قانون جامع میراث فرهنگی که در حال تکمیل است این طرح متوقف می‌ماند. وقتی قانون جامع وزارت را به مجلس ارائه کنیم می‌توانیم بسیاری از اصلاحات را با کمک دیگران انجام دهیم. متأسفانه یکی از مشکلات کشور این است که کارها عقب می‌افتد.

وی ادامه داد: سیاست تفویض اختیار جز سیاست‌های ماست. چرا باید هر کاری که می‌خواهد انجام شود باید اجازه گرفت به طور جدی معتقدم که باید تفویض اختیار به استان‌ها داده شود. بیش از ۲۰ مورد به استان‌ها تفویض شد چون خیلی از این کارها در تهران انجام می‌شد. شاید اول کار، کمی مشکلات وجود داشته باشد اما در نهایت اتفاق خوبی است.

ضرغامی گفت: الان بسیاری از نیروهای تازه وارد مربوط به دهه ۶۰ هستند در کنار آنها افراد با تجربه نیز حضور دارند. در آینده امیدواریم مدیران جوان با تجربه خوبی داشته باشیم.

بافت تاریخی با بافت فرسوده فرق دارد

وی درباره بازنگری حریم آثار تاریخی، اظهار داشت: بافت تاریخی باید حفظ شود. بافت تاریخی با بافت فرسوده فرق دارد. بارها به مردم توضیح دادم که اگر می‌خواهید ساختمانی بسازید که حریم را از بین ببرد مجبوریم مقابله کنیم. مثلاً در سمنان یک بنای تاریخی وجود داشت که معتادان در آن جمع می‌شوند و شهرداری چنان کار کرده که حریم رعایت نشده و تیرآهن‌ها به بنا آسیب می‌زند نمی دانم چرا کسی اعتراضی نکرده است یا اینکه چرا ساختمانی در کنار شمس العماره تهران بنایی ساخته شده که حریم این بنا را از بین می‌برد. در جایی هم می‌بینیم حریم بافت را وسیع در نظر گرفته اند من گفتم این کار با حساب و کتاب باشد زیرا مردم در حال زندگی و حفاظت در کنار این بناها و محوطه‌ها هستند، باید با بررسی قانونی و علمی این حریم‌ها را بازنگری کرد.

هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری گردشگری وجود ندارد

ضرغامی درباره امکان سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری و مشکلات سرمایه گذاران گفت: سیاست ما در این حوزه مشخص است هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد روز گذشته با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ترکیه ملاقات داشتم حتی محل‌های سرمایه گذاری را مشخص کردند همه نوع همکاری با آنها انجام می‌شود. برای هیچ کشوری در این حوزه غیر از رژیم صهیونیستی محدودیتی نداریم. اعلام کردم با افرادی که سرمایه گذاری کلان می‌کنند شخصاً ملاقات می‌کنم. شاید برخی از قوانین و موانع در این باره وجود داشته باشد که در حال برطرف کردن آن هستیم.

ما ملت مولد و آپلود بودیم

ضرغامی با اشاره به ضرورت توجه به فضای مجازی گفت: کارهای محتوایی و عمیق در فضای مجازی به چشم می خورد، اما باید در مورد میراث فرهنگی بیشتر تحقیق شود و محتوا تولید و ارائه شود، ما ملت مولد و آپلود بودیم، اما در طول این سال های به ملت دانلود تبدیل کردند که شایسته نیست.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به تفاهم‌هایی که با سایر دستگاه‌ها بسته شده یا در شرف امضاء است، اظهار کرد: تازه فهمیدیم «حفظ‌العین»  بخشی از وظیفه اوقاف است. حالا با اوقاف تفاهم‌نامه مفصلی امضاء کرده‌ایم تا این آثار را با همکاری هم و با پول اوقاف مرمت کنیم. با بنیاد مسکن هم تفاهم‌نامه‌ای داریم که آقای نیکزاد علاقه نشان دادند و یقین پیدا کردند یکی از وظایف بنیاد مسکن در کنار ساخت خانه روستایی، اختصاص بخشی از اعتبارات برای مرمت میراث فرهنگی است.

وی همچنین با بیان این‌که نقاط ضعف اکتشاف، شناسایی و معرفی احصاء شده است، تاکید کرد:  باید به مدیران به‌ویژه مدیران رسانه‌ای گفت که میراث فرهنگی مهم است ‌و نباید غفلت کرد، من هم اگر در زمان مدیریت رسانه غفلتی کردم، الان اعلام می‌کنم، اما نگاه‌ها الان باید طوری باشد که علاوه‌بر حفظ، پیام آن آثار را به‌درستی عرضه و تفسیر کنیم. نه فقط معرفی کنیم و این یکی از وظایف راهنمایان است.

ضرغامی تصریح کرد: اگر در کاخ موزه نیاوران هر روز صبح بودجه می‌گذاریم لباس شاه و فرح دیبا را اتو کنند که مبادا خط روی آن بیفتد و نابود شود، باید به بازدیدکننده‌ای هم  که می‌آید گفته شود این همه امکانات نظامی فراهم کردند، اما وقتی دشمن حمله کرد دست‌ها را بالا بردند و کشور اشغال شد. یا میزی که در سعدآباد است بخش مهمی از معاهده ننگین کشور در آن دوره روی این میز امضا شده است. یا مثلاً در چالدران که به تازگی بازدید داشتم قراردادی در این منطقه امضا شد که استقلال بخشی از کشور از دست رفت.

نگاه به میراث فرهنگی باید درست و فرهنگی باشد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه راه‌اندازی موزه‌های خصوصی، عمومی و استانی را در اولویت اعلام کرد و در ادامه در مورد سانسورهایی که گاهی درباره برخی دوره‌های تاریخی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در بحث‌های سیاسی بعضاً به اثری بر می‌خوریم که مثلاً مربوط به قاجار یا پهلوی است و گفته می‌شود نباید از آن‌ها یاد کنیم.

وی افزود: ۷۶۰ موزه داریم که حدود ۵۰۰ موزه آن خصوصی است. برخی از آن موزه‌ها برای مجموعه داران است‌. همچنین ۶ موزه در هتل رامسر که توسط انگلیسی و آلمانی ها طراحی و ساخته شد توسط بنیاد مستضعفان راه اندازی می‌شود.

ضرغامی خاطرنشان کرد: من اگر نیویورک رفتم و ساختمان امپایر استیت را به عنوان مهندس ساختمان دیدم و اگر از روی پل ورسک عبور کردم، چه اشکالی داشت. پل ورسک را دانمارکی‌ها ساختند و خوب هم کار کردند، پولش را هم گرفتند، چه اشکالی دارد نام آن‌ها را بیاوریم یک پل زیبا ساخته‌اند؟ من آمده‌ام این‌ها را به هم بزنم، هزینه دارد، هزینه هم دادیم. نگاهمان به میراث فرهنگی باید درست و فرهنگی باشد.

قاچاقچیان آثار تاریخی را آرام آرام منصرف کنیم

ضرغامی با اشاره به نمایشگاه ۱۶۰۰ آثار اهدایی دو خانواده در موزه ملی، اظهار داشت: باید به کسانی که در میراث فرهنگی، غیرقانونی حفاری قاچاق انجام می‌دهند آرام آرام گفت این کارها عاقبت ندارد، ضدملی است و منصرف شوند و راه درست را انتخاب کنند.

وی گفت: استفاده از هر نمادی مانند (شیرو خورشید) جنبه تاریخی دارد، اشکالی ندارد. ایران هدف گردشگری تاریخی است، نصب تابلو در نزدیکی مسیر تخت جمشید تا همین دو هفته پیش ممنوع بود، چون جاده‌ها را فروخته‌اند. اگر تابلو بزنیم می‌گویند جاده صاحب دارد. این محدودیت از نصب تابلو تا سرویس بهداشتی و خدمات تکمیلی در نزدیکی پایگاه‌ها در کنار جاده‌ها وجود دارد، اما الان این مشکل با همراهی وزیر راه و دیگر پیگیری‌ها حل شده است.

قانون وظایف وزارت میراث فرهنگی تا ۲ روز آینده به دولت ارائه می شود

ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره این‌که چگونه قاچاقچیان را با زبانی نرم می‌توان از حفاری منصرف کرد، با توجه به دیدگاهی که در این نشست مطرح کرد، بیان کرد: حفاری‌های غیرمجاز مسأله مهمی است، ما نیروی فرهنگی هستیم باید کمی کار فرهنگی کنیم که می‌تواند موثر باشد. طرح این مسأله هم نفی بخش اول نیست و موارد قانونی باید پیگیری شودفقط باید شیوه های خود را تغییر کنیم.

وی درباره سکوت دستگاه‌ها در برابر مقررات و قوانین میراث فرهنگی نیز گفت: بعضی از قوانین مسکوت مانده و در قانون شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که تا یکی دو روز دیگر به دولت ارائه می‌شود سعی شده است این خلاءهای قانونی رفع شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مشارکت گرفتن ظرفیت خارج از کشور در مرمت، گفت: پاسخ ما در این‌باره مثبت است. در جلسه‌ای هم که اخیرا با تعدادی از سفرای کشورهای خارجی داشتیم اعلام آمادگی کردیم و حتی با برخی کار تا مرحله نهایی جلو رفته است. علاوه‌بر این منعی برای استفاده از کارشناسان وجود ندارد.

نمایندگان مجلس توضیح دهند چرا طرح آثار باستانی را دادند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره فصل الخطابش در مورد طرح مجلس، اظهار کرد: درباره این طرح یک بار اعلام شده و معاون میراث فرهنگی نیز نامه مفصلی برای مجلس نوشته و اشکالات در ۸ بند اعلام شده و تاکید هم شد که وزارت ما در جریان محتوا و ارائه این طرح برای ثبت در مجلس قرار نگرفته است. معمولا روند به گونه‌ای است که با هماهنگی بین دولت و مجلس طرح‌ها ارائه می‌شود، حالا چه سیری اتفاق افتاده که بدون اطلاع ما این طرح به مجلس داده شده باید خودشان توضیح دهند. طرح مجلس از نظر ما اشکالاتی داشت. بعد هم تعدادی از نمایندگان مجلس یک نامه به من نوشتند و اعلام کردند با توجه به قانون وزارتخانه که درحال ارائه است، از پیگیری این طرح انصراف می‌دهند. حتما درباره با برخورد با قاچاق خلاءهایی داریم و باید جبران کنیم.

ضرغامی درباره اینکه با توجه به تفویض اختیار به ویژه در مورد موزه‌ها خبرهای خوبی از استان‌ها نمی رسد، چه نظارتی در این باره وجود دارد، گفت: سیاست تفویض اختیار جزو سیاست‌های مهم وزارتخانه است؛ به طور جدی معتقدم باید جلو کاغذبازی، بروکراسی و «آقا اجازه» را بگیریم. مدیران را به شدت ترسو کرده‌ایم. روح قانون را از بین برده‌ایم؛ برای همین تفویض اختیار در وزارتخانه ما صورت گرفت. ۲۰ وظیفه ستادی را به استان‌ها تفویض کردیم. بسیاری از کارها که در استان‌ها انجام می‌شود نباید دیگر به مرکز و ستاد ارجاع داده شود، در این مورد هم بسیار جدی هستیم.

اصحاب قدرت و ثروت آثار تاریخی را تخریب کرده‌اند / باید برخورد شود

ضرغامی همچنین درباره دلیل وقوع تخریب‌های گسترده در محوطه‌های باستانی با وجود اشاره‌ای که به استفاده از مدیران متخصص داشته است، گفت: یکی از کارهای وزارتخانه این است که جدی با تخریب آثار مقابله کند. مثلاً در سمنان تپه تاریخی چند هزار ساله را دیدم که لانه معتادان شده بود. از طرفی هم بعد شهرداری برای یک رستوران چنان تیرآهن‌ها را در آن محوطه تاریخی فروگذاشته بود. کسی هم تا حالا حرف نزده است. یا وقتی از شمس‌العماره بازدید کردم متوجه ساخت یک ساختمان بلند شدم؛ متاسفانه در کشور به خاطر برخی مداخلات اصحاب قدرت و ثروت و بی‌توجهی‌ها، آثار را تخریب کرده‌اند و ما مخالف هستیم‌.

وی اضافه کرد: در سفرهای استانی مراجعات بسیار زیادی دارم که در این باره تقاضاهایی می‌شود، مثلاً در همین سفر ماکو، تجمعات فراوان مردمی شکل گرفته بود که مجبور می‌شدم با لبخند توضیح دهم، مثلا به مادر شهید بگویم من شرمنده هستم، اما گاهی در برخی مناطق، حریم اثر را خیلی گسترده گرفته‌اند که چیزی هم در آن نیست و احتمال می‌دهند اقلامی در آن باشد، ولی مردم در آن منطقه زندگی می‌کنند، اتفاقا از آثار آن هم حفاظت می‌کنند؛ درباره این مناطق می‌شود با بررسی دوباره حریم‌ها و کاملا علمی و قانونی توسط پژوهشگاه، تا جایی که بشود مشکل مردم، نه اصحاب ثروت و قدرت را حل کرد.

ضرغامی تاکید کرد: فعلا هیچ همکاری‌ای برای بعضی از ساخت و سازها نمی‌توانیم انجام دهیم تا ببینیم در مراحل کارشناسی، بررسی‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد. درباره تخریب محوطه‌ها نیز اگر مدیر استانی تخلف آشکار کند، من مسؤول و پاسخگو هستم.

موانع سرمایه گذاری را بر می داریم

ضرغامی افزود: بخشی از کسانی که سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهند انجام دهند نیز از کشورهای خارجی هستند که قصد دارند سرمایه‌گذاری خاص انجام دهند. در این رابطه با قطری‌ها ملاقات داشتم که محل‌هایی را مد نظر دارند. به هر حال برای سرمایه‌گذاری مراحل قانونی داریم، اما بنا داریم این موانع را از بین ببریم.

وزیر میراث فرهنگی به عمر کوتاه مدیریت های قبلی حوزه میراث فرهنگی، گفت: من در چهار دولت پیوسته و مستمر عضو دولت بودم، هنوز شخصی را سراغ ندارم که حتی سه دولت پیوسته را تجربه کرده باشد. بنابراین یکی از وظایفی که احساس می‌کنم باید انجام دهم، برخورد فعال در دولت و انتقال تجربیات گذشته‌ام است. از آقای رییسی ـ رییس‌جمهوری ـ تشکر می‌کنم که هر وقت مطلبی را براساس یک تجربه مطرح کردم با جدیت قبول کردند و همراهی کردند.

وی درباره حل مسائل پیش روی صنعت گردشگری گفت: باید با سایر نهادها و دستگاه ها همکاری و هم اندیشی کنیم، برای توسعه گردشگری دریایی باید با ارتش، سپاه و سازمان بنادر همکاری و همفکری داشته باشیم. بزرگترین مشکل گردشگری دریایی مساله هزینه سوخت است. یک کشتی کروز که سه هزار نفر را به دوحه قطر جا به جا میکند سوخت یارانه آن ۶۰ میلیون تومان می شود و سوخت آزاد آن ۵ میلیارد تومان می شود، دولت های قبل خیلی تلاش کردند اما نتوانستند اما ما در این دولت سوخت را یارانه ای کردیم زیرا با نهادهای مختلف ارتباط داریم، وقت برای تلف کردن نداریم باید به سرعت این مسائل را حل کنیم، ما سعی می‌کنیم قانون را در بعضی از حوزه‌ها تغییر دهیم تا هر شخصی که می‌آید مسیر برایش همراه شود.

بعضی شوراهای عالی مفت نمی‌ارزد / شورای عالی میراث فرهنگی کارایی ندارد

وزیر میراث فرهنگی درباره شوراهای عالی در حوزه میراث فرهنگی، صراحتا بیان کرد: در کشور گاهی چیزهایی تصویب می‌کنیم مثل شوراهای عالی که ناکارآمد است. بعضی از این شوراهای عالی مفت نمی‌ارزد. مثلا شورای عالی میراث فرهنگی بارها تصمیم گرفتم به رییس‌جمهوری نامه بزنم که ما چنین شورایی نمی‌خواهیم، مشکلی هم از ما حل نمی‌کند.

وی افزود: رییس‌جمهوری در ۳۰ شورا عضو هستند، در دولت قبل بسیاری از این شوراها تشکیل نشده است. خیلی‌ها ازآنها هم ماموریت فرمایشی دارند. شورای عالی میراث هم همین‌طور است. آقایانی که سالی پنج دقیقه به جلسه می‌آیند چگونه می‌توانند در جریان و متوجه موضوعات میراث فرهنگی باشند؟ همین قانون وزارت که درحال تدوین آن است در مسیر همین شوراها قدم گذاشته است؛ فکر می‌کنم روشی که انتخاب کردیم و مورد با مورد با دستگاه‌ها مسائل را حل می‌کنیم کارآمدتر است.

۴۸ ساعت برای جبران عقب‌ماندگی حقوق کارگران پایگاه‌ها وقت گرفته‌اند

ضرغامی درباره حمایت از مرمتگران و کارگران پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز گفت: تکلیف مرمتگران را به لحاظ اداری مشخص نکرده‌اند، ۸۵۰ مرمت کار را در طرح های عمرانی قرار داده اند؛ با توجه به حقوق این افراد از بودجه‌های عمرانی تامین می‌شود، معمولا سه چهار ماه اول سال تا بودجه عمرانی برسد، حقوق آن‌ها به تاخیر می‌افتد. سعی کردیم از روش‌های مختلف و حتی خلاف قانون این مشکل را فعلا حل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی افزود: دو هفته پیش با دولت صحبت کردم، رییس‌جمهوری با جدیت و حتی به عصبانیت با دو سه دستگاهی که به خاطر آن‌ها حقوق مرمت‌گاران پرداخت نشده است، برخورد کردند. دیروز در جلسه سازمان مدیریت بخش زیادی از این مسأله حل شد. ۴۸ ساعت وقت خواستند. ۲۴ ساعت گذشته تا فردا باید تکلیف قانونی این مساله حل شود. باید مشکل حقوق ۸۵۰ مرمتگار را حل کنیم. مقداری هم به پاداش آن‌ها اضافه می‌کنیم که جبران مافات شود.

تغییر کاربری و توسعه در بازارهای سنتی خلاف است

وزیر میراث فرهنگی درباره محدودیت‌های مرمت در بازارهای سنتی اشاره کرد و گفت: قوانین میراث فرهنگی حتی اجازه لوله‌کشی گاز در این بازار را نمی‌دهند، پنج‌هزار کپسول گاز وارد بازار تبریز شده و یک‌بار هم آتش‌سوزی شده است. ما با بازاریان تبریز صحبت کرده‌ایم و از مشکلات آن‌ها خبر داریم. الان تکنولوژی برای حل این مشکلات راه‌حل دارد. البته تصمیمی نگرفته‌ایم و کار را به کارشناسان واگذار کردیم. هرچند تکنولوژی در حفظ میراث فرهنگی می‌تواند به ما کمک کند.

وی اضافه کرد:‌ مشابه مشکل بازار تهران در همه جا خود را نشان می‌دهد، اما دو مسأله وجود دارد، برخی از آن‌ها به اسم میراث فرهنگی دنبال توسعه بنا و تغییر کاربری هستند، این خلاف است. فقط باید مرمت کنند.

گردشگران جام جهانی قطر را جذب می‌کنیم

ضرغامی در پاسخ به خبرنگار رسانه قطری درباره برنامه ایران برای جذب گردشگرانی از کشورهای روسیه، چین و همینطور جام جهانی قطر، اظهار داشت: برای کشورهای همسایه در گردشگری زمینی و هوایی و دریای اولویت قائل هستیم. اصلا اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها که در حمل و نقل دریایی نقش مهمی دارند، یکی از اقدامات و برنامه‌های ما در این راستا بوده است. البته درباره کروز وقتی سوخت یارانه‌ای اختصاص دادیم کشتی در آب‌های شور خلیج فارس دچار مشکل شد و فعلا ترجیح دادیم تا رفع این مساله حرکت کروز در خلیج فارس را عقب اندازیم.

وی توضیح داد: ستاد جام جهانی قطر راه‌اندازی شده و چند دستگاه مامور شده‌اند تا از فرصت جام جهانی قطر استفاده کنند، برنامه ما جذب گردشگران جوان و پرشور است. سعی می‌کنیم آمادگی لازم را برای پذیرش گردشگران جام جهانی قطر فراهم کنیم.

قوانین نظارتی از روحش خارج شده است 

ضرغامی درباره برنامه این وزارتخانه برای تحول دیجیتالی در حوزه میراث فرهنگی، با تاکید بر لزوم آموزش در این حوزه و اقداماتی که آغاز شده است، به نرم‌افزاری درباره سفر ارزان که پیش از نوروز خبر آن را داده بود اشاره کرد و افزود: قصد بر این بود این نرم‌افزار برای تعطیلات نوروز آماده شود اما با مانع مالی مواجه شد. اگر می‌دانستم اینقدر طول می‌کشد خودم وارد عمل می‌شدم. دیده‌ام به برخی که در حوزه مجازی می‌خواهند کار کنند می‌گویند کارتان خلاف است. در این کشور متاسفانه قوانین نظارتی از روحش خارج شده است. آن‌که می‌خواهد فساد کند انجام می‌دهد، به آن مدیری که مسئولیت‌پذیر است می‌گویند کارتان خلاف قانون است و عقب نگه می‌دارند.

ایران‌هراسی را برای جام جهانی قطر شروع کرده‌اند

ضرغامی درباره تغییر رویکردها به ویژه در حوزه گردشگری، گفت: معتقدم تغییر نگاه صورت گرفته، اما هنوز راه زیادی در پیش داریم. نگاه باید جامع‌تر باشد. ایران هراسی مسأله‌ای جدی ما است. ما نمونه‌های خوبی برای مقابله با ایران‌هراسی داریم؛ خانم شرلی آودیان یک مدیر موفق برای مقابله با ایران هراسی است ؛ او به زبان ارمنی انگلیسی و روسی مسلط است.وقتی برای گردشگران خارجی توضیح می دهد باورشان نمی شود که جمهوری اسلامی ایران با این شرایط  اقتصادی و معیشتی مردم بودجه ای را هم برای مرمت و نگهداری کلیساها قرار داداه است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: برای مقابله با ایران هراسی اصلا سخنرانی لازم نیست ، نیاز به پول خرج کردن نیست، یک ویدیوی خوب از ایران می توان کمک کند، بر عکس آن هم تصویری از بی توجهی از ورود خانم ها به ورزشگاه است که نباید می افتاد، کنسرت سالار عقیلی در کرمان با در باغ شازده بیش از ۲۰ هزار نفر آمدند هیج مساله امنیتی پیش نیامد و از دماغ یک نفر آن‌ها خون نیامد. دشمن کار را شروع کرده برای بازی‌های قطر ایران‌هراسی را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به دیدارهایی که با برخی تشکل‌های رسانه‌ای از جمله اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی برای استفاده از ظرفیت شبکه‌های آن‌ها برای مقابله با ایران‌هراسی داشته است، یادآور شد: براساس مصوبه‌ای در دولت، در صورت معرفی و تبلیغ ایران، هزینه مصرف شده به ازای مالیات درنظر گرفته می‌شود. ما دنبال راه‌های کم هزینه برای معرفی ایران هستیم.

نظام آماری میراث فرهنگی باید تکمیل شود

ضرغامی درباره مشکلات آماری به ویژه در بخش میراث فرهنگی و آثار باستانی به تفاهم‌نامه با فراجا که قرار بر رفع داده‌ها و آمارها است، اشاره کرد و افزود:‌ یکی از مشکلات وزارتخانه بخصوص در حوزه گردشگری آمار است. این مهم در همه حوزه‌ها هست. البته در حوزه آثار باستانی تقریبا این آمار را داریم. مدیریت برخی از این آثار برعهده نهادها و دستگاه‌هاست. اگر هر وزیر و نهاد با اعتباراتی که دارند بناهای خود را مرمت کنند بسیار خوب می‌شود؛البته برخی از نهادها بودجه ندارند که ما کمک می‌کنیم. اما درخصوص اقلام میراثی باید این قضیه را تبیین کنیم. بنیاد مستضعفان در این راه کمک کرده و آثارش را به نمایش گذاشته است.

وی گفت: البته درباره آثار باستانی زیر نظر این وزارتخانه خیلی مشکل نداریم، تقریبا آمار ابنیه تاریخی را داریم، اما آمار بناهایی که در اختیار سایر دستگاه‌ها است مشخص نیست. جا دارد از آقای جهرمی وزیر ارتباطات دولت پیشین به خاطر اقدامی که در احیا و مرمت ساختمان در اختیار خود انجام داد، تشکر کنم.‌ اگر هر وزیری خودش درباره آثار در اختیار اقدام کند، کار خوبی است. حالا برخی از دستگاه‌ها اعتبار ندارند. مثلاً آقای اژه‌ای ـ رییس قوه قضاییه ـ درخواست داشتند ساختمان در اختیارشان مرمت شود که مرمتگران ما هر بار که می‌خواهند به این ساختمان تردد کنند درگیر مشکلات امنیتی می‌شوند، این هم یکی از مشکلات حوزه میراث فرهنگی است.

او تاکید کرد: دستگاه‌ها نباید بترسند آمارشان را در اختیار ما بگذارند، امکانات باید مهیا شود نگرانی ها باید رفع شود تا نظام آماری ما در زمینه میراث فرهنگی تکمیل شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره رایگان شدن موزه‌ها برای خانواده‌های دارای دو فرزند، اظهار کرد: تا حالا چنین چیزی نشنیده و ندیده‌ام و در جریان نیستم. در سفر به آذربایجان غربی درباره جوانی جمعیت توضیح دادم که یکی از نقاطی که حرف رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این‌باره گوش می‌دهند و تبعیت می‌کنند برادران اهل سنت هستند؛ بعضی‌ها بحث‌های پوشالی راه می‌اندازند که در یک نقطه از کشور جمعیت اهل تسنن زیاد شده است، مگر فرقی می‌کند، همه ما ایرانی هستیم.

لوله‌های آب از «ارجان» رد می‌شود/ در پاسارگاد چاه نمی‌زنیم  

ضرغامی درباره تجدیدنظر در حریم ارجان با توجه به کوچک‌سازی حرایم که اشاره کرده بود، اظهار کرد:‌ موضوعی که مطرح کردم به ارجان ربطی ندارد. در ارجان گذر لوله‌های نفت و سوخت انجام شده، الان می‌خواهند آب رسانی کنند، آیا مردم باید تشنگی بکشند؟ تشخیص دادند با رعایت تمام ضوابط در کنار آن سازه قبلی، لوله آب از ارجان گذر کند.

وزیر میراث فرهنگی همچنین با اشاره‌ای به حواشی اظهاراتش در سفر به پاسارگاد و کوچک‌سازی حریم آن با تقاضای کشاورزان، تاکید کرد:‌ آن اوایل که صحبت کردم سوءتفاهم پیش آمده بود، فکر می‌کردند ما کنار پاسارگاد باید چاه بزنیم. آنجا از سال‌های قبل چاه دارد و چاه‌های متعددی زده‌اند و صدای کسی هم در نیامده است.

وی افزود: اگر ضرغامی بخواهد کاری هم انجام دهد چاه‌های آبی که قبل زده شده و مورتورهایشان گازوییلی بوده، چون کنتور نداشته و هر چه می‌خواستند برداشت می‌کردند، پیگیری می‌کند تا کنتور این چاه‌ها برقی شود. البته وزارت نیرو هنوز تامین اعتبار نکرده است؛ رییس بخش بازرسی وزارت هم با مردم آنجا صحبت کرده‌ند و اهمیت این مسأله گفته شده است. در پاسارگاد باید طبق اصول کار شود و چاه‌ها کنترل شود.صحبت‌هایم درباره بازنگری حرایم ربطی به ارجان و پاسارگاد ندارد.

رونق صنایع دستی ایجاد شود بیمه هنرمندان هم حل می شود

ضرغامی با اشاره به آنکه حدود یک میلیون شاغل در حوزه صنایع‌دستی، گفت: از ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی ۲۳۳ رشته را ثبت محوراعلام کردیم‌، نظارت ما نظارت پسینی خواهد بود. بیمه یکی از مشکلات جدی ما در حوزه صنایع‌دستی است. البته به دلیل مشکلات اعتباری هنوز به نتیجه مرحله مشخص نرسیده است. باید رونق تولید در صنایع‌دستی ایجاد کنیم وبازار فروش شکل بگیرد بیمه نیز در کنار تولید حل و فصل می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی درخصوص طرح محتوایی موزه ملی  گفت:  موزه‌ها محل تحرک و دینامیک جامعه است، موزه اگر موزه باشد مبدا حرکت و پویایی خواهد بود. وقتی ظرفیتی مانند موزه ملی ایران داریم منشا تحول می‌تواند باشد، اعتبارات تملک و دارایی ما نسبت میانگین بودجه دولت بیش از دو برابر شده است، بخشی از این مربوط به مدیریت موزه‌هاست و بعد از ابلاغ جداول بودجه اعلام خواهیم کرد.
استرداد اشیا تاریخی نیازمند پیگیری های حقوقی رایزنی سیاسی است

وی همچنین درباره استرداد اشیاء تاریخی نیز یادآور شد: در سال‌های اخیر بعضی بی‌توجهی‌ها باعث شد به صورت قاچاق آثاری از کشور خارج شود که بازگشت آن‌ها به پیگیری حقوقی نیاز دارد. بخشی از استردادها به رایزنی سیاسی نیاز دارد. در این بُعد طرح هایی تعریف شده است.

رفتارهای ما نباید به صنعت گردشگری لطمه بزند

ضرغامی درباره هشدارهای امنیتی و دستگیری‌هایی که روی جریان گردشگری ایران اثر می‌گذارد، اظهار کرد:‌ باید با بخشی از اقدامات در کشور که موجب برهم زدن جریان گردشگری می‌شود مقابله کنیم، بسیاری از این کارها اعلامی نیست، اقدامی نیست، مثلاً گردشگری آمده شکارغیرقانونی کرده و دستگیر شده است.در جلسه هیأت دولت با آقای سلاجقه (رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) جلسه گذاشتیم ابعاد را طوری تعریف کردیم که هم تخلفی صورت نگیرد، هم دستگاه‌های دیگر کار خود را انجام دهند و هم اثرات منفی نداشته باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/PTjr3c