امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

اوپک به دورنمای بازار نفت خوش‌بین ماند

اوپک همچنان انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ از سطح پیش از پاندمی کووید فراتر رود، با این حال هشدار داد حمله روسیه به اوکراین و تحولات پیرامون همه گیری، همچنان یک ریسک قابل ملاحظه مانده است.

به گزارش فراسو، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۳۶ میلیون بشکه در روز رشد می کند و به روند احیا از افت سال ۲۰۲۰ ادامه می دهد.

جنگ اوکراین، باعث شد قیمت نفت در مارس برای مدت کوتاهی به بالای ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کند که بالاترین رکورد از سال ۲۰۰۸ بود و فشارهای تورمی را تشدید کرد. قرنطینه کووید در چین و شیوع بیماری در پکن، باعث ازسرگیری تستهای گروهی شد و تقاضا برای نفت را محدود می کند.

در گزارش اوپک آمده است: نگاهی به پیش رو نشان می دهد تحولات ژئوپلیتیکی اخیر و تحولات نامعلوم پاندمی در اواخر نیمه دوم سال، همچنان ریسک قابل ملاحظه ای برای پیش بینی احیای تقاضا برای نفت و رسیدن آن به سطح پیش از پاندمی، ایجاد می کند. فشارهای تورمی احتمالا ادامه پیدا می کند و معلوم نیست چه زمانی مسائل ژئوپلیتیکی حل خواهند شد. با این حال، پیش بینی می شود تقاضا برای نفت در سطح مطلوبی در نیمه دوم امسال بماند.

در این گزارش پیش بینی شد مصرف نفت جهان در سه ماهه سوم از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور می کند که مطابق با پیش بینیهای قبلی است و میانگین مصرف در سال میلادی جاری به ۱۰۰.۲۹ میلیون بشکه در روز می رسد که اندکی بالاتر از نرخ مصرف در سال ۲۰۱۹، پیش از آغاز همه گیری کووید خواهد بود.

اوپک پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ را تغییر نداد و ۳.۵ درصد اعلام کرد و خاطرنشان کرد ریسکهای نزولی قابل توجه مانده و پتانسیل صعودی، کاملا محدود است.

قیمت نفت پس از انتشار این گزارش، به روند افزایشی خود ادامه داد و بالای ۱۲۳ دلار در هر بشکه معامله شد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه، سرگرم افزایش ماهانه تولید برای پایان دادن به محدودیت عرضه ای هستند که در سال ۲۰۲۰ در اوج پاندمی به اجرا گذاشتند. در نشست دوم ژوئن، وزیران اوپک پلاس برنامه افزایش تولید را جلو انداختند تا افت تولید روسیه را جبران کنند. با این حال تولیدکنندگان اوپک پلاس همچنان کمتر از میزان توافق شده، تولیدشان را افزایش دادند که به دلیل کمبود سرمایه گذاری بعضی از اعضای اوپک در میادین نفتی و افت تولید روسیه به دلیل تحریمها و بایکوت خریداران است.

گزارش اوپک نشان داد این روند در ماه مه ادامه پیدا کرده و تولید اوپک به دلیل کاهش تولید لیبی، نیجریه و کشورهای دیگر، به میزان ۱۷۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۲۸.۵۱ میلیون بشکه در روز رسید.

اوپک پیش بینی خود از رشد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۲ را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۲.۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. اوپک پیش بینی خود از تولید روسیه را به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و برآوردش از رشد تولید آمریکا را بدون تغییر حفظ کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۸۰ هزار بشکه در روز رشد کند که نسبت به پیش بینی قبلی این گروه تفاوتی نکرده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/eemy1n