امروز جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جنگ در اوکراین؛ سازمان جهانی بهداشت تعطیلی دفتر ویژه مسکو را بررسی می‌کند

همزمان با سفر تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت به اوکراین، دفتر اروپایی این سازمان اعلام کرد که در روزهای آتی پیش‌نویس قطعنامه مورد تایید بیشتر اعضای خود را تحت تاثیر جنگ اوکراین و مبنی بر تعطیلی دفتر ویژه این سازمان در مسکو بررسی می‌کند.

به گزارش فراسو، تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت روز گذشته در توئیتی ضمن اعلام ورود خود به اوکراین نوشت: به عنوان کسی که در دوران کودکی جنگ را تجربه کرده است، درک می کنم که کودکان و بزرگسالان گرفتار در این جنگ چه حسی دارند.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد ۴۳ کشور از ۵۳ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت در اروپا از پیش‌نویس قطعنامه تعطیلی دفتر ویژه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر سازمان در مسکو حمایت کرده اند. به همین دلیل این سازمان قرار است از روز ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) بررسی این تصمیم را آغاز کند.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: جنگ اوکراین، تاثیرات مخربی را بر نظام بهداشت و درمان این کشور وارد آورده است.

در این متن همچنین «حمله نظامی روسیه به اوکراین از جمله حملات به تاسیسات بهداشتی» محکوم و انتقال دفتر اروپایی ویژه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر به کشور دیگری درخواست شده است.

این قطعنامه همچنین «تعلیق موقت» هر نشست، کنفرانس یا سمینار در روسیه را از جمله جلسات فنی، تا زمانی که «راه حل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین به دست آید و روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند، خواستار شده است.

بر پایه این گزارش، مساله تعطیلی دفتر عادی سازمان جهانی بهداشت در مسکو مطرح نیست و این دفتر به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و به تازگی وارد سومین ماه خود شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/oNwdPV