امروز شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیین‌نامه زمین رایگان دولتی به قبل از عید نمی‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آیین‌نامه واگذاری زمین رایگان به خانوارهای دارای سه فرزند هم‌اکنون در مرحله ارسال از وزارت راه و شهرسازی به دولت است که حداکثر تا هفته آینده انجام می‌شود. اینکه چه زمانی در کمیسیون‌های تخصصی دولت به نتیجه برسد به طور دقیق مشخص نیست اما حتما به قبل از سال جدید نمی‌رسد.

به گزارش فراسو، محمود محمودزاده، اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده اما تاریخ ابلاغ آن از سوی رییس جمهور به دستگاههای اجرایی آذرماه بوده است. لذا آذرماه سال جاری ملاک عمل خواهد بود. یعنی خانوارهایی که فرزند سوم و بیشتر آنها بعد از ابلاغ قانون در آذرماه امسال به دنیا می‌آیند مشمول دریافت زمین رایگان دولتی خواهند بود؛ نه ۱۹ آبان ماه.

وی افزود: در حال حاضر آیین‌نامه اعطای زمین رایگان، مراحل تصویب را در دولت طی می‌کند و به زودی شرایط و نحوه ثبت نام اعلام می‌شود. آیین‌نامه هم اکنون در مرحله ارسال از وزارت راه و شهرسازی به دولت است که حداکثر تا هفته آینده انجام می‌شود. اینکه چه زمانی در کمیسیون‌های تخصصی دولت به نتیجه برسد به طور دقیق مشخص نیست. انشاءالله در زمان کمتری ارایه می‌شود اما حتما به قبل از عید نمی‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی از سوی دستگاههای مختلف اخذ می‌شود که مقداری زمان می‌برد. معمولا بعضی آیین‌نامه‌ها که حساسیت بیشتری دارد در دولت با سرعت بیشتری رسیدگی می‌شود که امیدواریم این آیین نامه مشمول چنین شرایطی شود.

به گفته محمودزاده، کسانی که فرم «ج» آنها قرمز است و در واقع قبلا از تسهیلات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده کرده‌اند نیز می‌توانند زمین دریافت کنند؛ چرا که طبق قانون، کسانی که فرزند سوم آنها از آذرماه امسال به بعد متولد می‌شود یکبار دیگر می‌تواند از امکانات دولتی استفاده کنند.

وی یادآور شد: دو بند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مشخصا بر عهده وزارت راه و شهرسازی است اما وزارتخانه‌های دیگری نیز دخیل هستند. بر اساس این قانون مشوق‌هایی برای کسانی که از آذرماه ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند دیده شده است. از جمله این مشوقها اعطای زمین یا واحد مسکونی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مطابق قانون مذکور، دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ متر مربع برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر اختصاص دهد. برای ساکنین شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر نیز زمین یا واحد مسکونی در شهرهای اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر نباشد، واگذار می‌شود. سه دانگ از این زمین به نام خانم خانواده و سه دانگ به نام آقا خواهد بود. امکان فروش زمین نیز وجود ندارد و باید ساخته شود.

محمودزاده درباره هزینه زمین‎های دولتی که به خانوارهای واجد شرایط واگذار می‌شود گفت: هزینه آماده‌سازی به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط از متقاضیان دریافت می‌شود و سند مالکیت پس از پرداخت آخرین قسط به مالکین تحویل خواهد شد.

وی تاکید کرد: هرجا امکان تامین زمین یا واحد وجود داشته باشد این قابلیت وجود دارد که به افراد واجد شرایط اختصاص یابد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/yFRHhX