امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون یورویی با ساخت ۶۸ شناور در داخل

رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور اعلام کرد: با ساخت ۶۸ فروند شناور که از سال گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز از سوی صنایع داخلی در حال انجام است، ۲۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم چرا که خارجی‌ها این دستاوردها را به ما نمی‌دادند.

به گزارش فراسو، سیامک سید مرندی، با اشاره به اینکه ایران تحت شدیدترین تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه در سال های گذشته قرار گرفته است، اظهار کرد: در این مدت و با وجود شیوع ویروس کرونا، با توجه به دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه صنایع و حمل‌ونقل دریایی رسیده‌ایم که با تلاش محققان جوان ایرانی صورت گرفته است و در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش رونمایی خواهد شد.

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه قوانین و دستورالعمل‌های بین المللی، الزامات جدیدی در حوزه سوخت شناورها به تصویب رسید و برای همه کشورها لازم اجرا شد. بر اساس آخرین قوانین ابلاغ شده شناورهایی که در آبراه‌های بین‌المللی بخواهند، فعالیت کنند باید از سوخت کم سولفور استفاده کنند و در نگاه اول با وجود به کم بودن وقت و کم کاری که در گذشته از سوی برخی دستگاه‌ها در این زمینه صورت گرفت، اقدامات مناسبی انجام شد و کار بزرگی در این زمینه توسط سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت نفت، کشتیرانی‌ها، نفتکش و غیره انجام شد و اگر این اتفاق نمی‌افتاد مجموعه کشور با مشکل مواجه می‌شد و نمی‌توانستیم در آبراه‌های بین المللی فعالیت کنیم.

رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور ادامه داد: عدم ورود شناورها به برخی بنادر هم مطرح شده بود که با ورود سازمان بنادر و سایر ذینفعان در دولت و وزارت خارجه این مشکل نیز حل شد.

ساخت ۶۸ شناور به ارزش ۲۵۰ میلیون یورو

سید مرندی اضافه کرد: در زمینه ساخت کشتی نیز نزدیک به ۶۸ فروند شناور را با مبلغی معادل ۲۵۰ میلیون یورو در دوران شیوع ویروس کرونا با سفارش سازمان بنادر به صنایع داخلی و سازندگان داخلی منتقل کردیم و هم اکنون این شناورها در حال ساخت است که کار بسیار بزرگی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش از بیستم تا ۲۲ بهمن ماه در جزیره کیش، اظهار کرد: از سوی دیگر فناوری‌های جدیدی مانند فناوری شناورهای خودران، تولید موتورجت‌های ساخت داخل و غیره از جمله دستاوردهایی است که در کیش به نمایش گذاشته می‌شود. این توانمندی‌ها از جمله دستاوردهایی است که خارجی‌ها در طول سال‌های گذشته، آن‌ها را از ما دریغ کرده و خودمان در این زمینه خودکفا شده‌ایم. در حال حاضر نیز موتور جت‌های تولید انبوه شده از سوی سازمان صنایع دریایی توسط شناورهای نظامی در حال استفاده و بهره‌برداری است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور اعلام کرد: حمایت‌های متعددی از سوی دستگاه‌های مختلف برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است که می توان به تسهیلات بانکی، ورود مستقیم به تولید انبوه و با ترک تشریفات و غیر اشاره کرد.

سیدمرندی با بیان اینکه صنایع دریایی یکی از مهمترین بخش‌های کشور است، اعلام کرد: با وجود صنعتی بودن ایران و اینکه مرزهای خاکی بسیاری داریم، امکانات و پتانسیل‌های دریایی مان بسیار بیشتر است و در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و اقتصاد دریا محور که جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بسیار مناسبی برخورداریم که می‌تواند به عنوان یک افق مطلوب مورد توجه همه مسئولان و دست اندرکاران قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/DqJybD