امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تلاش وزارت صمت برای ترمیم عدم توازن زنجیره فولاد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکسری گلوگاه های اهرمی و استراتژیک در زنجیره فولاد وجود دارد. با تغییر پارادایم قیمت گذاری دستوری به سمت بازار آزاد و عرضه محصولات بر تابلوی بورس، این گلوگاه ها به مرور زمان ترمیم خواهد شد.

به گزارش فراسو، امیر باقری در خصوص کاهش عرضه آهن اسفنجی و تاثیر آن بر تولید کنندگان واحدهای القایی گفت: عمدتا تولید فولاد در کشور از طریق کوره های القایی و کوره های قوس الکتریکی صورت می گیرد به طوری که خوراک کوره های القایی در کشور قراضه و خوراک کوره های قوس الکتریکی، آهن اسفنجی است.

وی افزود: در این میان یکی از مهم ترین معضلات و مشکلاتی که در زنجیره فولاد وجود دارد عدم تعادل در زنجیره تولید بین حلقه های بالادستی، میانی و پایین دستی است که ناشی از عدم تقارن و تناسب بین حاشیه سود حلقه های زنجیره تامین است به طوری که قیمت گذاری دستوری، پاره ای از رانت ها بخشی از قسمت های این زنجیره را به لحاظ اقتصادی سودآور و بخش های دیگر را زیان ده کرده است لذا طبیعی است که با حرکت به سمت بازار آزاد و توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا، بخشی هایی از این زنجیره معترض شوند.

به گفته ی وی، یکسری گلوگاه های اهرمی و استراتژیک در این زنجیره موجود است که در حال حاضر وزارت صمت با شناسایی آنها سعی در احیای اقتصادی کرده است بنابراین با تغییر پارادایم قیمت گذاری دستوری به سمت بازار آزاد و عرضه محصولات در تابلوی بورس، این گلوگاه ها به مرور زمان ترمیم خواهد شد.

باقری تصریح کرد: عرضه محصولات بالادستی فولاد و پیروی از مکانیزم بازار جهت کشف قیمت، گام بلندی برای عبور از قیمت گذاری دستوری به سمت مکانیزم بازار آزاد و کشف قیمت عادلانه و شفاف و کارا بود اما این امر منجر به کاهش حاشیه سود حلقه میانی و پایین دستی برخی از محصولات و معترض بودن این حلقه و اصناف مرتبط با آن شد که اگر رویکرد واحد وزارت صمت در ایجاد توازن کل زنجیره انجام شود به زودی مشکلات مذکور برطرف می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که نباید نقش مغفول تحقیق و توسعه برای این حلقه ها را از یاد ببریم چراکه عمدتا این واحدها به روش سنتی و با راندمان پایین تر از سطح جهانی مشغول تولید بودند و طبیعی است با حرکت به سمت بازار آزاد و افزایش بهای تمام شده، حاشیه سود عملیاتی برخی از آن ها کاهش پیدا می کند.

به گفته باقری، حداکثر سازی سود بخشی از زنجیره فولاد به بهای تحمیل زیان به سایر بخش ها باعث شد تا بازی برد بردی که می توانست منفعت اقتصادی میان مدت و بلند مدت برای کل زنجیره داشته باشد به بازی برد باخت تغییر پیدا کند و امروز اگر به دور از دخالت های دستوری یک سیاست برای کل زنجیره در نظر گرفته شود، تبعیض کنار می رود و به مرور توازن در تولید و سودآوری حلقه ها ایجاد می شود.

تعهد القایی ها برای تامین آهن قراضه
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که پروانه بهره بردای که برای شرکت های گروه القایی صادر شد همراه با تعهدی مبنی بر تامین آهن قراضه مورد نیازشان بود اما در شرایط فعلی به دلیل بحران سوخت و گاز در کشور و افزایش مصرف گاز خانگی، برخی از کارخانجات تولید آهن اسفنجی با مشکل تولید مواجه شدند و تناژ تولیدی آهن اسفنجی در کشور کاهش پیدا کرد لذا برخی از شرکت های گروه القایی هم معترض هستند اما مصرف آهن اسفنجی اولویت های دیگری نیز دارد و گروه القایی باید بتواند خوراک خود را از قراضه آهن تامین کند؛ البته این امیدواری داده شده است که بعد از رفع بحران گاز مجددا عرضه آهن اسفنجی در بورس با حدود ۸۰ هزار تن در هفته افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه مشوق هایی همچون آزادسازی صادرات شمش برای شرکت های القایی که از آهن قراضه استفاده می کنند در نظر گرفته شده است تا این شرکت ها بتوانند شمش تولیدی خود را به صورت مستقیم صادر کنند و از منافع صادراتی آن بهره مند شوند.

باقری در پایان تاکید کرد: در این میان حذف برخی از محدودیت های خرید و سهمیه بندی هم برای این واحدها در نظر گرفته شده که با توجه به این امر می توانند تا حدودی زیادی هزینه های خود را پوشش داده و حتی به سوددهی قابل قبولی نیز برسند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/G0COfd