امروز پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳

چند ترفند ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان

بیماری‌های فصلی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا با سرمای هوا شیوع پیدا می‌کند که البته کووید۱۹ را نیز نباید فراموش کرد.

به گزارش فراسو به نقل از مشرق؛ در کنار رعایت توصیه‌های خودمراقبتی و واکسیناسیون، تقویت ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا اهمیت دارد. از همین‌رو، توجه به ۴ اصل تغذیه‌ای با فرا رسیدن زمستان و سرد شدن هوا ضروری خواهد بود. این اصول عبارتند از:

۱. پیشگیری از کمبود ویتامین‌ها

بدن قادر به ذخیره‌سازی چربی است، اما نمی‌تواند ویتامین‌ها و املاح را برای مدت طولانی داشته باشد. به‌همین دلیل این ریزمغذی‌ها همواره باید از طریق تغذیه صحیح دریافت شود تا بدن دچار کمبود نباشد. مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات یکی از بهترین راهکار‌ها برای تامین ویتامین‌ها و املاح است. البته در صورتی که به‌رغم رعایت تغذیه صحیح باز هم بدن کمبود ریزمغذی داشته باشد، لازم است با مشورت پزشک و پس از انجام آزمایش خون، مکمل‌های غذایی مصرف شود.

۲. نوشیدن آب فراوان

زمانی که آب به اندازه کافی نوشیده شود، مخاط بدن قادر به دفع سریع‌تر ویروس‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا هستند. البته در هوای سرد تمایل به نوشیدن آب کمتر است که بدن را در حالت کم‌آبی قرار می‌دهد. گرچه دمنوش‌های گیاهی نیز مفید هستند، اما آب را نیز حتما باید نوشید. نوشیدن کم‌کم یک تا یک و نیم لیتر آب در طول روز نیاز بدن به مایعات را تامین می‌کند. یادتان باشد که آب را نباید در حجم زیاد و یک‌باره نوشید، زیرا به‌سرعت دفع می‌شود.

۳. انتخاب خوراکی‌های مغذی

ویتامین C که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مانند پرتقال، کیوی و جعفری وجود دارد، قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. زرده تخم‌مرغ و لبنیات منابع خوبی از ویتامین‌A و D هستند که نقش مهمی در مقابله با عوامل بیماری‌زا دارند. از بین املاح نیز زینک یا همان روی، اهمیت زیادی دارد و مصرف گوشت گوساله، ماهی و میگو به تامین آن کمک می‌کند.

۴. توجه به سلامت فلور روده‌ای

گنجاندن خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک مانند ماست به تقویت عملکرد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. این باکتری‌ها نقش مهمی در قدرت ایمنی بدن دارند و تغییر در ساختار و تعداد آن‌ها بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/FvKyMk