امروز جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وزیر جهاد کشاورزی: وضعیت تولید و ذخایر گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ مطلوب است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت تولید و تامین ذخایر گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ مطلوب است و با افزایش عرضه و بازرسی ها، تنظیم بازار شب عید انجام خواهد شد.

به گزارش فراسو، بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی نژاد صبح امروز چهارشنبه در حاشیه بازدید از کشتارگاه دام احسان ری در استان تهران،گفت: بارگذاری نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه در دی ماه به پایان رسیده و به طور کامل یک میلیارد دلار دی ماه تامین شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی با اشاره به این که در حال تمهید بارگذاری و تامین نهاده‌های دامی و تامین ارز آن در بهمن ماه هستیم، گفت: از این بابت هیچ نگرانی در حوزه دام و طیور نداریم؛ نشست‌های بسیار نزدیک و خوبی از ماه گذشته با اتحادیه‌های صنعت دام و طیور و عشایری برگزار کرده ایم و نظارت کامل در حوزه دام روستایی داریم.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: برای این که عزیزان ما دغدغه‌ای در تامین سرمایه در گردش نداشته باشند، دامدار کارت با کمک بانک کشاورزی در کشور بین دامداران توزیع می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث مربوط به تامین گوشت با تصمیمات گرفته شده، تا شب عید روزانه در فاز اول برای شهر تهران کشتار ۲ هزار راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین تمهید شده تا شب عید بازار به طور کامل تحت کنترل باشد که روند کار بسیار خوب در حال انجام است.

وی افزود: از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام در دام زنده و بخش خصوصی این کار در حال انجام است و فراوانی خوبی در حوزه گوشت قرمز سبک و سنگین داریم و هیچ مشکلی نداریم هر جای کشور هم که لازم باشد با اعلام سازمان‌های جهاد کشاورزی و یا استانداران، شرکت پشتیبانی امور دام از ذخیره لازم برای تامین برخوردار است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: ما دارای دام مازاد در کشور هستیم بنابراین هیچ گونه نگرانی از این بابت وجود ندارد و این تنظیم بازار قیمت را هم به صورت تنظیم بازاری پیش خواهد برد.

وی با بیان این که در زمینه مرغ و تخم مرغ هم با تمهیدات انجام شده هیچ نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید تا روز گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن مرغ مازاد بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده تا در زمان لازم برای کنترل قیمت به بازار عرضه شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ذخایر کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد، اظهار داشت: قیمت‌ها در سایت وزارت جهاد کشاورزی هست و بر اساس آن مردم می‌توانند قیمت بازار را رصد کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر کل زنجیره تولید تا بازار محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: هفته گذشته رزمایشی در زمینه بازرسی بازار در کشور برگزار شد و از هفته آینده با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو، بازرسی‌ها دو برابر خواهد شد.

ساداتی نژاد با تاکید بر این که نظارت مناسبی بر بازار محصولات کشاورزی خواهیم داشت، تصریح کرد: هیچ کمبودی نداریم و با هر گونه اقدام واسطه گری و دلالی برخورد می‌شود.

وی با اشاره به این که به اندازه کافی ذخایر راهبردی وجود دارد و مشکلی در تظیم بازار نداریم، خاطرنشان کرد: با این عرضه قطعا تنظیم بازار انجام خواهد شد. از مردم عزیز هم درخواست می‌کنیم هر گونه تخلفی را در قیمت می‌بینند به سامانه‌هایی که تمهید شده، گزارش کنند.

ساداتی نژاد اضافه کرد: ما تنظیم بازار عید امسال را با کمک بخش خصوصی و اتحادیه‌ها و تشکل‌ها انجام خواهیم داد بنابراین تنظیم بازار امسال از قدرت و ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان این که اعتقاد ما این است که عموم اتحادیه‌ها و تشکل‌های ما سالم و حامی و در کنار مردم هستند، یادآوری کرد: در حال حاضر بخش خصوصی در کنار شرکت پشتیبانی امور دام به خوبی نقش آفرینی می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره این که بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، حوزه کشاورزی حوزه‌ای تجاری و اقتصادی است، گفت: واردات و صادرات خون اقتصاد است و با تسلط کاملی که بر بازار داریم، هیچ ممانعتی با واردات و صادرات در محصولات کشاورزی نداریم.

وی ادامه داد:، چون این سیاست را جدید شروع کرده ایم، ممکن است برخی با نگاه سوداگری بخواهند از این فضا در بازار سوء استفاده کنند که با ذخایری که داریم اجازه چنین کار را نمی‌دهیم؛ بخش خصوصی هم در کنار دولت قرار دارد. ساداتی نژاد گفت: دام مازاد در کشور داریم؛ بنابراین هم صادرات دام مازاد انجام می‌شود و هم عرضه در داخل به اندازه کفایت وجود دارد و هر وقت هم نیاز به واردات داشته باشیم در حوزه گوشت قرمز، انجام می‌شود و محدودیتی وجود ندارد، ولی طبیعتا تا در داخل تولید هست ما نیازی به واردات نخواهیم داشت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/HmnmNd