امروز پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نوسان روبل مقطعی است

وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که نوسان‌های نرخ روبل کوتاه مدت است و در درجه اول به وضعیت ژئوپلیتیک مربوط می‌شود.

به‌گزارش فراسو به نقل از تاس، آنتون سیلوانوف وزیر دارایی در حاشیه انجمن گایدار گفت: سیاست مالی منسجم روسیه به آن کمک می‌کند تا نوسان ها را مهار کند. وزیر امور خارجه گفت: وضعیت روبل مرتبط با شرایط ژئوپلیتیک است. به محض اعمال بسته‌های تحریمی جدید، سرمایه‌گذاران عصبی می‌شوند. این در نهایت به بازار ارز می‌رسد. بنابراین، همه این نوسان‌ها نسبتا کوتاه مدت هستند. با اطلاعات منفی جدید منتشر شده، نرخ ارز کمی ضعیف شده و پس از مدتی به سطح خود بازگشته است. البته نوسان وجود دارد. اما یک بار دیگر تکرار می‌کنم که ثبات و قابل پیش بینی بودن سیاست مالی کلید ثبات نرخ ارز است.

در ۱۳ ژانویه، نرخ روبل در برابر دلار و یورو در جریان معاملات ارزی در بورس مسکو کاهش یافت. پس از بیانیه سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه روسیه در صورت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا جایگزین‌هایی خواهد یافت، ارزش پول روسیه کاهش یافت. قبل از انتشار این بیانیه، نرخ دلار به روبل ۷۴.۸۱ روبل بود. (افزایش ۰.۱۴ درصدی ) و نرخ یورو در حدود ۸۵.۷۸ روبل بود( افزایش ۰.۳۲ درصدی). پس از این انتشار، این نرخ‌ها به ترتیب ۰.۴ درصد و ۰.۵۶ درصد افزایش داشتند.

انجمن گایدار یک پلتفرم بین المللی تحقیق و بحث سالانه با تمرکز بر دولت، اقتصاد و تجارت است که از سال ۲۰۱۰ برگزار می شود. این رویداد توسط آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت دولتی ریاست جمهوری روسیه، موسسه سیاست اقتصادی گایدار و انجمن مناطق نوآور روسیه به طور سنتی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/IaJLvz