امروز سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تشریح آخرین وضعیت تأسیس دانشکده گردشگری در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران درباره آخرین وضعیت تأسیس دانشکده گردشگری، گفت: فضای فیزیکی محل استقرار این دانشکده در املاک دانشگاه تهران واقع محدوده طرح توسعه درنظر گرفته شد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سیدمحمد مقیمی عصر امروز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه در جمع فعالان برتر صنعت گردشگری کشور که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت گردشگری در پیشرفت کشور، گفت: گردشگری از ظرفیت‌های ویژه ایران است که کمتر در کشور مورد توجه قرار گرفته است. کشورهایی هستند که ظرفیت گردشگری در آنها کمتر از ایران است اما به دلیل نگرش جامع و استراتژیکی که به این حوزه داشته‌اند، سهم بالایی از تولید ناخالص ملی و درآمدهای ارزی‌شان را درآمدهای حاصل از گردشگری تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به رویکرد دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، اظهار کرد: هدف اصلی در این رویکرد، این است که فعالیت‌های علمی در دانشگاه متناسب با نیازهای جامعه و در راستای مسائل کشور طراحی و ساماندهی شود.
مقیمی افزود: در برنامه‌های تاسیسی و نهادسازی‌هایی که در دانشگاه تهران در دستور کار داریم و همچنین در زمینه گروه‌های علمی جدیدی که در دانشگاه شکل می‌دهیم، به این توجه داریم که یک رشته علمی چقدر مورد نیاز جامعه و کشور است.
وی از ایجاد دانشکده گردشگری با رویکرد میان‌رشته‌ای در دانشگاه تهران به عنوان یکی از اقدامات تاسیسی در دوره جدید مدیریت دانشگاه نام برد و گفت: ایجاد دانشکده گردشگری به تصویب هیأت امنای دانشگاه تهران رسیده و ساختمانی نیز برای آن در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران درنظر گرفته شده است.
داود حومینیان شریف‌آبادی، مسئول راه‌اندازی دانشکده گردشگری دانشگاه تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه توسعه گردشگری نیازمند زیرساخت‌های مورد نیاز، تبلیغات مناسب و آموزش دانش روز است، گفت: تاکید رئیس دانشگاه تهران، تربیت نیروی کارآفرین در زمینه گردشگری است.
مسئول راه‌اندازی دانشکده گردشگری دانشگاه تهران از ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های جدید بین‌رشته‌ای در این دانشکده خبر داد و اظهار کرد: برای ارتقای حوزه گردشگری و حل مشکلات این حوزه، دست نیاز به سوی صنعت دراز می‌کنیم و برای تربیت نیروهای متخصص و با مهارت، به این صنعت کمک خواهیم کرد.
شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: «تنوع رشته‌های مختلف که در حوزه‌های گردشگری و غیر گردشگری در دانشگاه تهران وجود دارد و امکان استفاده هم‌افزا از این رشته‌ها، ظرفیت مناسبی برای آموزش و تربیت دانشجویان در این حوزه و کمک به صنعت گردشگری است».
ایجاد نقطه اتصال بین دانشگاه و صنعت گردشگری، تهیه تقویم گردشگری متناسب با مؤلفه‌های مورد نیاز، تهیه اطلسی از رخدادهای تک‌مکانی و تک‌زمانی بی‌نظیر در کشور، توجه به گردشگری علمی، استفاده از تجارب و اطلاعات مراکز گردشگری کشور، معرفی درست و جامع رشته گردشگری و جذب دانشجویان و تربیت فارغ‌التحصیلانی که به رشته گردشگری علاقه واقعی دارند، تدوین استراتژی جدید و مناسب برای حل مشکلات حوزه گردشگری، استفاه از پتانسیل‌های مختلف کشور در زمینه گردشگری، پرهیز از جزیره‌ای عمل‌کردن، ورود به رخدادهای ملی و بین‌المللی و استفاده از تجارب بین‌المللی، توجه به بخش عملیاتی و کارآفرینی، توجه به گردشگری سلامت، تعریف محورها بر اساس نیازهای بازار، اولویت قرار دادن جذب گردشگران منطقه، کمک به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور در حوزه گردشگری، توجه به خلأ مدیریتی در حوزه گردشگری، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی، ایجاد سایت معرفی فرصت‌های گردشگری کشور، تربیت افراد خلاق با برگزاری دوره‌های کارآموزی و استفاده از روش‌های نوین در آموزش از جمله موارد مورد بحث در جمع فعالان حوزه صنعت گردشگری بود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/LwXUZH