امروز پنج شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۰

تور طراحان مد و لباس در دبی/ ضرورت اشتراک‌گذاری تجارب حضور در اکسپو

بازدید فعالان، هنرمندان و نخبگان حوزه‌های مختلف از «اکسپوی ۲۰۲۰ دبی» فرصتی برای شناخت و ارتقای کیفیت محصولات برای رقابت در بازارهای جهانی است، اکنون در دومین ماه از آغاز این رویداد جهانی، گروهی از «طراحان مد و لباس» برای حضور در نمایشگاه منسوجات و اکسپو به دبی سفر می‌کنند.

به گزارش فراسو، اکسپو ۲۰۲۰ با عنوان پیوند اذهان و خلق آینده با حضور ۱۹۸ کشور جهان از ۹ مهر ۱۴۰۰ در حالی در دبی آغاز به کار کرده است که کرونا همچنان چالش اول جهان در بخش‌های مختلف به ویژه اقتصاد، تجارت و صنعت گردشگری است؛ اگر چه این رویداد به دلیل همه‌گیری با یکسال تاخیر برگزار و به سنت همیشگی ۶ ماه و تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد با شتاب واکسیناسیون عمومی، جهان آرام آرام از خواب سنگین کرونایی بیدار و برای گردهمایی‌ها و رویدادهای جهانی در ماه‌های آینده آماده می‌شود.

اکسپوها بنا به فلسفه ذاتی اگر چه اقتصادی و تجاری هستند، اما بنا به رخ‌نمایی مرسوم در همه رویدادهای جهانی از ورزشی و هنری تا علمی و صنعتی، آثار فرهنگی و هنری ویترین چشم‌نواز برای نمایشگاهی با این وسعت و معرفی و آغاز تعاملات بین‌المللی است حتی اگر این روابط بستر توسعه و همکاری‌های اقتصادی یا سیاسی کشورها باشد.

اکسپو فرصت ارزشمند برای افزایش تعاملات بین‌المللی

رویداد اکسپو همیشه جشنواره‌ای از زیبایی‌های فرهنگی و تمدنی را در خود دارد و کشورها در ۶ ماه فرصتی که دارند علاوه بر ارائه همه توانمندی‌ها و دستاوردهای اقتصادی و صنعتی، چشم‌اندازهای آتی و ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها فرهنگی و تمدنی خود را به وضوح به نمایش می‌گذارند. مدت زمان ۶ ماه برای اکسپو در مقایسه با سایر رویدادهایی با بازه زمانی حداکثر ۱۰ روز، فرصت ارزشمندی است که کشورها علاوه بر حضور در لایه‌های مختلف اقتصادی، علمی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی به صورت حقیقی و حقوقی، می‌توانند تعاملات بین‌المللی خود را افزایش دهند و با شناخت بیشتر از فضای ارتباطات بین‌الملل و حوزه‌های پیشرو، ظرفیت‌های ملی خود را معرفی کنند.

تور طراحان مد و لباس در دبی/ ضرورت اشتراک‌گذاری تجارب حضور در اکسپو

تور اکسپو ویژه طراحان مد و لباس/ بازدید از ۲ نمایشگاه در دبی

خاتون شهبازی کارشناس توسعه کسب‌وکارهای کوچک صنعت مد و لباس و دبیر جشنواره مد و لباس سی‌پال (CIPAL) معتقد است که رویدادی مانند اکسپو۲۰۲۰ دبی فرصت طلایی برای فعالان حوزه‌های مختلف در ایران است که تجربه حضور در آن علاوه بر آشنایی با ظرفیت‌های بازار جهانی در هر صنف و صنعتی، می‌تواند به ترسیم چشم‌انداز آینده‌پژوهی و راهبردهای تولید، صادرات، رقابت‌پذیری و بازاریابی فعالان به ویژه توسعه کسب‌وکار کوچک کمک کند.

برگزاری اکسپو البته با یکسال تاخیر، یکی از سه رویداد بزرگ و معتبر جهان (در کنار المپیک و جام جهانی فوتبال) است که برای نخستین بار در منطقه غرب آسیا و آن هم در همسایگی ایران برگزار می‌شود. با حضور و بازدید از پاویون کشورهای حاضر در این نمایشگاه جهانی می‌توان با رویکرد فعالان آنها در صنایع مختلف و پیشرفت‌هایی که داشته‌اند و پیشنهادات و طرح‌هایی که برای آینده بهتر دارند، آشنا شد.

وی اظهار داشت: حضور در اکسپو و بازدید از پاویون کشورها منجر به آشنایی با تاریخ و فرهنگ گذشته ملت‌ها و همچنین جدیدترین دستاوردهای اقتصادی، صنعتی و اجتماعی می‌شود. از طرف دیگر در این رویداد می‌توان ‌از پیش‌بینی‌های آنها برای آینده با در نظر گرفتن اولویت‌هایی مانند محیط‌زیست، توسعه پایدار و فناوری‌های نوین آگاه شد.

شهبازی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای حضور گروهی از فعالان صنعت مد و لباس، افزود: با توجه به برگزاری یازدهمین نمایشگاه منسوجات دبی با حدود ۱۰۰ غرفه از شرکت‌های مختلف تولیدکننده و توزیع کننده این حوزه از لباس و کیف و کفش نساجی و چاپ به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا همزمان با این رویداد از اکسپو بازدید کنیم.

کارشناس توسعه کسب‌وکار کوچک مد و لباس اظهار داشت: سفر و بازدید گروهی و محدود برای ۱۰ نفر از فعالان صنعت مد و لباس را  از ۷ تا۱۱ آذرماه برنامه‌ریزی کردیم، تا هر دو رویداد را هم از منظر برگزاری رویدادهای بین‌المللی والزامات آن و هم آشنایی با سایر فعالان بین‌المللی حوزه مد و لباس و بهره‌مندی از فرصت‌های معرفی و همکاری، به صورت همزمان تجربه کنیم.

تجارب تور دبی را مستندسازی کرده و به اشتراک می‌گذاریم

شهبازی بر ضرورت به اشتراک‌گذاری تجارب حضور در اکسپو تاکید کرد و افزود: در این سفر با همکاری یکی از رسانه‌های تخصصی مد (ایران مد تی‌وی) قصد داریم تجارب این تور را مستندسازی کنیم و به صورت آنلاین حضور و تجارب را با همکاران خود در ایران به اشتراک بگذاریم.

دبیر جشنواره مد و لباس سی‌پال اظهار داشت: توسعه پایدارصنایع خلاق به همکاری و هم‌افزایی همه زیرشاخه‌های صنایع فرهنگی خلاق که مد و لباس یکی از آنهاست، نیاز دارد. خانواده مد و لباس حدود ۸ سال است که به صورت رسمی با عنوان بنیاد ملی مد و لباس شکل گرفته و نیاز است تجربه های این چنین را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و یک هم اندیشی و همکاری مستمر را ایجاد کنیم.

با توجه به اینکه تور دبی و بازدید اکسپو با تعداد محدود طراحی شده، خود را ملزم می‌دانیم برای حضور قدرتمندتر در عرصه بین‌المللی و ارائه راه کارها برای پیشرفت و توسعه بهره‌وری بیشتر حتما دستاوردهای این سفر را با همکاران خود و فعالان صنعت مد و لباس در ایران در قالب کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی به اشتراک بگذاریم. 

تور طراحان مد و لباس در دبی/ ضرورت اشتراک‌گذاری تجارب حضور در اکسپو

اعزام نخستین گروه راهنمایان گردشگری به اکسپو ۲۰۲۰ دبی

یکی از ضرورت‌های شرکت در نمایشگاه‌هایی با ابعاد جهانی مانند اکسپو، حضور راهنمایان حرفه‌ای و آگاه در غرفه کشورهاست. اهمیت اکسپو به اندازه‌ای است که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای چهار ماه پایانی این رویداد هر دو هفته گروه‌های سه نفره راهنمایان گردشگری را که به دو زبان انگلیسی و عربی مسلط هستند، برای استقرار در پاویون جمهوری اسلامی ایران به دبی اعزام می‌کند تا به صورت هدفمند جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ایران را به بازدیدکنندگان معرفی و برای آشنایی با پاویون ایران، آنها را هدایت کنند.

علی اصغر شالبافیان که اعزام راهنمایان گردشگری به اکسپو را در چارچوب اجرای طرح روش بازدید هدفمند از پاویون ایران می‌داند، توضیح داد: (اوایل مهر ماه) در روزهای آغازین افتتاح نمایشگاه اکسپو به دبی سفر کردم. یکی از مواردی که در این رویداد مهم بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت؛ نحوه حضور و بازدید از غرفه کشورها بود. به گونه‌ای که چند نفر در ورودی غرفه مورد نظر حضور می‌یافتند و با توضیحات و هدایت راهنمایان آموزش‌دیده و تخصصی به بخش‌های مختلف غرفه موردنظر هدایت می‌شدند. تصمیم گرفتم این روش بازدید هدفمند را در پاویون جمهوری اسلامی ایران اجرا کنم.

تور طراحان مد و لباس در دبی/ ضرورت اشتراک‌گذاری تجارب حضور در اکسپو

از فضل «اکسپوی دبی» ما را چه حاصل؟ / تسهیل بازدید گروهی نخبگان از اکسپو ۲۰۲۰ 

نحوه دایرکردن، طراحی و چیدمان غرفه و حتی حضور و مستندسازی رویدادهای بین‌المللی مانند اکسپو منتقدانی هم دارد که معتقدند اکسپو رویدادی صرفا سیاحتی و تماشایی نیست، بلکه حضور مدیران و فعالان صنایع مختلف از بخش‌های دولتی و خصوصی در این نمایشگاه باید به فرصت‌های گسترش همکاری بین‌المللی اقتصادی تجاری و فرهنگی تبدیل شود.

حجت‌الله مرادخانی پژوهشگر صنایع‌خلاق و مدرس دانشگاه حضور فعالان، هنرمندان و نخبگان حوزه‌های مختلف در اکسپوی دبی ۲۰۲۰ را یک ضرورت و فرصت دانست و گفت: حضور در رویدادی با این تراز باید تجربه‌های بین‌المللی و کیفیت آثار صنایع خلاق ما را ارتقا دهد، در غیر این صورت سیر و سیاحت چند روزه و نمایشگاه‌گردی و چند فریم عکس یادگاری،‌ هیچ حاصل و دستاوردی جز صرف هزینه برای ما نخواهد داشت.

پژوهشگر صنایع‌خلاق تصریح کرد: اینکه ما فقط از شکوه و عظمت اکسپوی دبی تعریف و تمجید کنیم، چه سودی برای ما خواهد داشت، از فضل اکسپو ما را چه حاصل؟ امارات و دبی که در چنددهه از هیچ یک مرکز اقتصادی جهانی در قلب خاورمیانه ساخته است، به طور حتم اکسپو را به خوبی برگزار می‌کند، در همین ۲ ماه اول با همه شرایط سختی که کرونا برای بازدید ایجاد کرده اما بازدیدکنندگان و مخاطب خود را از دورترین نقاط جهان جذب کرده است.

اینکه از ظاهر و نظم نمایشگاه جهانی اکسپو با هیجان تعریف می‌کنند، نه از سر حسادت، اما این موفقیت دیگران است، اتفاقا اگر به دنبال دستاورد از این رویداد بزرگ هستیم وزارتخانه‌های تخصصی با همکاری اتاق‌های بازرگانی فرصت و بستری را برای سفر، بازدید و اقامت گروهی فعالان، متخصصان و نخبگان حوزه فناوری‌های فرهنگی شامل صنعت مد و لباس، صنایع‌دستی، صنعت بازی و انیمیشن و معماری… به خصوص افرادی را که به زبان انگلیسی، عربی و فرانسه مسلط هستند، فراهم کنند. حتی اگر بخشی از هزینه‌های سفر تامین و تسهیلات سفر به این گروه‌ها ارائه شود، سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

حضور طراحان مد و لباس در  اکسپو ظرفیت‌های فرهنگی ایران را به جهان نشان می‌دهد

مرادخانی بیان کرد: گروه‌های اعزامی از طراح و تولیدکننده و صادرکننده صنایع خلاق ایران در بازدید از نمایشگاه و گفت‌وگو با همتایان خود در اکسپو با راهبردهای توسعه کشورها در حوزه‌های مختلف از جنوب‌شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای‌جنوبی برای پنج سال آینده آشنا می‌شوند. بر همین مبنا و نیاز بازارهای این مناطق، می‌توانند برای آینده بازار محصولات خود برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنند.

وی همچنین با انتقاد از نحوه غرفه‌آرایی و رنگ لباس اعضا پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ گفت: لباس یکی از قدرتمندترین و پرنفوذترین رسانه‌های فرهنگی است که ما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌کنیم؛ طراحان و ایده‌پردازان بسیار ماهر و شناخته‌شده‌ای حتی در سطح جهانی داریم، اما با آنها مشورت نمی‌شود.

مرادخانی با اشاره به برگزاری تور اکسپو برای طراحان مد و لباس بیان کرد: حضور طراحان مد و لباس ایران در نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو ظرفیت فرهنگی، فکری و صنعتی ایران را به جهان نشان می‌دهد. امیدوارم در چند ماه باقی‌مانده نهادهای مرتبط اتاق‌های بازرگانی، وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ابتکار عمل و دوراندیشی امکان بازدید گروهی فعالان بخش‌های صنایع فرهنگی و خلاق کشور را تسهیل کنند و در بازگشت این تجارب در داخل با علاقه‌مندان در قالب کارگاه‌های تجربی به اشتراک گذاشته شود./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/DJnIjC