مدل توسعه اقتصادی«هوشمند، شفاف، مقاومتى»، مدلى برآمده از آسیب شناسى هاى صورت گرفته و شناسایى «مثلث فساد، بی ثباتی در تصمیم گیری و تصمیم سازی، عدم وجود سیستم های هوشمند و جامع نظارتی منتج شده از منافع و نیازهای ملی» است. بر این اساس مقاوم سازى و اصلاح ساختارهاى اقتصادى، اجتماعى و خدماتى در بسترى هوشمند مدنظر قرار دارد، همچنین توانمندسازى احاد جامعه در راستاى تحقق عدالت اجتماعى اسلامى مورد توجه است، به این موارد باید وضع مقررات و قوانین هوشمند، شفاف و غیر دست و پاگیر و فساد گریز را نیز اضافه کرد.
فساد موریانه عدم تحقق برنامه هاى توسعه ای
فساد موریانه عدم تحقق برنامه هاى توسعه ای است، فساد حاصل، عدم شفافیت و عدم در دسترس بودن اطلاعات براى همه افراد جامعه است، اما این موریانه وقتى با عدم ثبات در تصمیم گیرى ها و تصمیم سازى ها، همراه می شود، دیگر ذره خوارى و موریانه خوارى نمى کند، بلکه ستون ها و چارچوب برنامه هاى توسعه اى کشورها را به لرزه در مى آورد و به تهدیدی ملى بدل مى شود.
تهدیدی اساسى که ناشى از عدم هوشمندى ما در وضع مقررات، آئین نامه ها و قوانین است، همچنین غیر شفاف، دست و پاگیر علاوه براین بروکراتیک بودن آنها از یک سوء بوده که موجب بروز رانت و فساد مى شود و از سوى دیگر ناشى از عدم فراگیرى هوشمند سازى سیستماتیک ما در دوره پاندمى خدمات تکنولوژى اطلاعات است .
شعار گونه از اقتصاد مقاومتى حرف زده ایم
با توجه به موارد عنوان شده، تمایل دارم با ارائه آماری اقدامات مثبت انجام گرفته از سوی عالی ترین عضو نظارتی را بیان کنم. این نمونه و آمارها نشان می دهد که با ضعف ساختاری در بروز مفسده مواجه هستیم که سال هاست برای آن چاره اندیشی هوشمند نشده است.
فسادی که هم به اجرای طرح های توسعه ای لطمه می زند وهم سبب خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دولت و مجریان آن خواهد شد. همه ما در این سال ها فقط شعار گونه از اقتصاد مقاومتى حرف زده ایم که مورد تاکید مقام معظم رهبرى بوده هوشمندانه و مدبرانه توسط ایشان مطرح شده است، اما هرگز الگویی صحیح براى تحقق آن ارائه نداده ایم هر چند برنامه هاى متعددی در این زمینه ارائه شده است، ولی شاید ضعف بیشتر آنها عدم اعتقاد راسخ طراحان و مجریان این طرح ها به اصل موضوع بوده است.
اهمیت مقاوم سازى و اصلاح ساختارها در بستر هوشمند
علاوه براین معتقدم مقاوم سازى اقتصاد پیش نیازى مهم با عنوان؛ مقاوم سازى و اصلاح ساختارهاى اقتصادى، اجتماعى و خدماتى در بسترى هوشمند دارد و این مهم هرگز بدون توانمندسازى هوشمندانه همه احاد جامعه، حتى جمع نخبگانه ممکن نخواهد بود، ایمان دارم این توانمند سازى خود زمینه ساز تحقق عدالت اجتماعى اسلامى است.
نگاه ویژه به فرصت هاى منطقه ای
در ادامه به لزوم ایجاد فرصت هاى جذاب منطقه اى با بهره گیرى از امکانات فرا سر زمینى در منطقه و به اشتراک گذارى آن اشاره مى کنم. اینکه در الگوى پیشنهادى خود نگاه ویژه ای به فرصت هاى منطقه ای دارم و بر این باور هستم که هیچ الگوى توسعه بى تاثیر از اتفاقات و تحولات منطقه اى نیست و هیچ الگویى نیز وجود نخواهد داشت که بر منطقه تاثیر نگذارد.
فساد رفتاری غیراخلاقی یا غیر صادقانه
علاوه براین طبق تعریف می دانیم، فساد نوعی رفتار غیراخلاقی یا غیر صادقانه است که توسط شخصی که صاحب مقام و اقتدار باهدف کسب منافع شخصی انجام می شود . یعنی فردی صاحب منصب با سوءاستفاده از جایگاه خود در منصبی که محل خدمت به مردم است و با نادیده گرفتن اخلاق حرفه ای خیانت می کند. خیانتی که آثارش گریبان گیر یک ملت می شود.
توجه داشته باشید؛ سئوال اساسی این است آیا در سال های اخیر مجریان قانون و ناظران آن در مواجهه با فساد توجهی به این اصل مترقی قانون اساسی ما داشته اند؟ مجددا عرض می کنم کشور زخم خورده فساد، سوء مدیریت و عدم شفافیت است.ضرورت ایجاد فرصت های جذاب ملی
نتیجه که بر اساس این مدل باید شرایط نوآوری در ساختارهای اجتماعی و ایجاد تنوع، توانمندسازی بیشتر مردم و فرصت های جذاب ملی و منطقه ای علاوه براین فرصت تجارت رقابتی بیشتر ایجاد کنیم. در کشور باید جامعه ای را ترویج کنیم، یا خواهان ایجاد جامعه ای باشیم که باهوش تر بوده و برای افزایش بهره وری و حل مشکلات گوناگون نوآوری دارد.
افزایش بهره وری در بستر هوشمند
پس باید هوشمندی، افزایش بهره وری در بستر هوشمند و حل مشکلات بر اساس راهکارهای نوآورانه محوریت داشته باشد، اگر چنین شود باید به هوشمندان و نخبگان جامعه فرصت دهیم البته نه در اتاق فکر بلکه در اتاق های تصمیم سازی و در بخش های نوآوری در ساختارهای اجتماعی این موارد باید مدنظر باشد.
بر این اساس پیشنهادهایی در زمینه های مختلف ارائه می دهم که شامل اصلاح نوآورانه در سیستم فاینانس و پروژه شهر هوشمند (به ساختار حمل ونقل) می شود، همچنین شبکه بهداشت و درمان هوشمند را نیز در بر می گیرد.