یکه زارع تأکید کرد:داخلی سازی ۳۰۱ و ۲۰۰۸ پاسخی بود به بدعهدی پژو

خروج شرکت‌های خودروسازی از ایران بعد از دور جدید تحریم‌های صنعت خودرو، موجب تشدید مشکلات تأمین مواد اولیه و قطعات، کاهش شدید تیراژ تولید، افت عرضه و رشد دلال‌بازی و گرانی رسمی و غیررسمی انواع خودروهای داخلی در بازار شد. این در حالی است که در دور نخست تحریم‌ها نیز رنو و پژو به‌عنوان شرکای اصلی خودروسازان ایرانی خروج از ایران یا کاهش سطح همکاری‌های خود با خودروسازان ایرانی را در دستور کار قراردادند.

به گزارش فراسو به نقل از عصرخودرو،  اما با اجرای برجام بازهم خودروسازان فرانسوی و چینی به‌عنوان شرکای اصلی شرکت‌های خودروسازی ایران راهی بازار کشورمان شدند. گرچه پژو با پرداخت غرامت، ازسرگیری همکاری با ایران‌خودرو را در دستور کار قرارداد اما روند مذاکرات رنو با ایدرو برای تولید خودروهای مشترک طولانی شد و شاید هم همین وضعیت بلاتکلیف عاملی شد تا این بار برخلاف دور قبلی تحریم‌ها رنو در خروج از ایران از پژو پیشی گرفته و حتی بسیاری از اموال خود را تبدیل و از ایران خارج کند. اما اکنون دست‌اندرکاران بخش صنعت و مدیران خودروساز از بهبود روند تأمین قطعات، رشد تیراژ تولید روزانه و عرضه خودرو با تکیه بر توانمندی قطعه سازان داخلی خبر داده و از سوی دیگر تلاش دارند تا با ساخت داخل برخی خودروهای تولید مشترک فرانسوی ، پاسخی درخور به عهدشکنی شرکای خودروساز فرانسوی خود بدهند. در گفت‌وگو با هاشم یکه زارع ، مدیرعامل ایران‌خودرو آخرین وضعیت تولید و عرضه محصولات این شرکت، سرنوشت خودروهای ناقص دپو شده در این شرکت خودروسازی و وضعیت داخلی سازی پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ را مطرح کردیم که می‌خوانید.
***
روند کنونی تولید و عرضه محصولات ایران‌خودرو چگونه است؟
تیراژ تولید روزانه کنونی ایران‌خودرو به بیش از ۱۵۰۰ دستگاه رسیده و به همین میزان نیز تجاری‌سازی و تحویل خودرو به مشتریان را شاهد هستیم بر این اساس طی یک ماه گذشته توانستیم تا ۲٫۱ برابر نسبت به ماه قبل از آن خودرو تولید و تجاری‌سازی کرده و تحویل مشتریان بدهیم.
آمارهای متفاوتی از دپوی ۱۵۰ تا بیش از ۲۰۰ هزار خودرو ناقص در خطوط تولید ایران‌خودرو و سایپا ارائه می‌شود، میزان تولید خودروهای ناقص ایران چگونه است؟
اغلب این خودروها به دلیل کمبود قطعات های تک دپو شده است اما بیشتر آمارهایی که درزمینهٔ تیراژ خودروهای ناقص دپو شده در ایران‌خودرو اعلام می‌شود، نادرست است. تیراژ واقعی خودروهای ناقص دپو شده در ایران‌خودرو کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه و حدود ۸۵ هزار خودرو است. باید در نظر گرفت که خودروسازان تیراژ تولید روزانه جاری و کف دارند که باید به‌صورت هم‌وزن تکمیل و تجاری‌سازی و عرضه شود.
روند کاهش دپوی خودروهای ناقص و به‌روزرسانی عرضه محصولات ایران‌خودرو به مشتریان چگونه بوده است؟
برای کاهش دپوی خودروهای ناقص در خطوط تولید ایران‌خودرو برنامه‌ریزی کرده و سیر نزولی تولید این خودروها را شاهد هستیم که با این روند طی سه الی ۴ ماه آینده تعداد این خودروها به صفر خواهد رسید. اکنون تحویل برخی از محصولات ایران‌خودرو به مشتریان به‌روز رسیده و عرضه  بقیه محصولات نیز طی ۴ تا ۵ ماه آینده به‌روز خواهد شد.
دپوی خودروهای ناقص در خطوط تولید ایران‌خودرو بیشتر ناشی از کمبود چه قطعاتی بوده است؟
اغلب خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعات الکترونیک و های تک در ایران‌خودرو دپو شده است بااین‌وجود بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صنعت و رشد تیراژ تولید در شرکت‌های خودروسازی تلاش می‌کنیم تا بازار آزاد خودرو از دست دلال‌ها رهاشده و قیمت خودرو در بازار واقعی شود.
سازمان حمایت از مبنا قرار گرفتن قیمت‌های بهمن سال گذشته و نه قیمت روزانه برای فروش نقدی- فوری خودرو خبر داده، قیمت فروش فوری ایران‌خودرو تا چه حد منطبق با این نرخ‌گذاری است؟
طبق قانون قیمتی که در تاریخ قرارداد تحویل خودرو به مشتریان درج‌شده است مبنای، قیمت‌گذاری خودرو در طرح فروش فوری – نقدی یا تحویل خودروهای ثبت نامی مشتریان است. بر این اساس مبنای قیمت تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان همان قیمت زمان تحویل است. در طرح فروش فوری- نقدی نیز مبنای قیمت‌گذاری، همان نرخی است که سازمان حمایت تعیین و اعلام کرده است. قانون می‌گوید مبنای تعیین قیمت برای مشتری که نسبت به خرید فوری- نقدی اقدام می‌کند، قیمت همان روز است.
با خروج یک‌جانبه پژو از ایران، واکنش ایران‌خودرو به عهدشکنی دوباره این خودروساز فرانسوی چگونه بوده است؟
خروج مجدد پژو از ایران برخلاف قرارداد همکاری مشترک این شرکت با ایران‌خودرو است و این شرکت باید تاوان این عهدشکنی را بدهد بر این اساس داخلی سازی محصولات این شرکت در چارچوب قرارداد تولید مشترک با ایران‌خودرو را در دستور کار قراردادهایم . این کار با داخلی سازی قطعات، تولید و تجاری‌سازی پژو ۳۰۱ آغازشده وطی یک تا دو هفته آینده خط تولید داخل آزمایشی این خودرو را رونمایی می‌کنیم . در ادامه بدون اتکاء به پژوی فرانسه از اوایل سال آینده خط تولید انبوه این خودرو راه‌اندازی شده و تا سه‌ماهه نخست سال ۹۹  این خودرو تجاری‌سازی و به مشتریان تحویل خواهد شد.
هدف‌گذاری اولیه تیراژ تولید و میزان داخلی سازی پژو ۳۰۱ چگونه است؟
تولید این خودرو را با ۱۰ هزار دستگاه آغاز می‌کنیم و در ادامه به ۱۰۰ هزار دستگاه و درنهایت سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید. درزمینهٔ داخلی سازی پژو ۳۰۱ نیز اکنون به ۶۰ درصد رسیده ایم که این میزان داخلی سازی تا زمان تولید انبوه در ابتدای سال آینده به ۸۰ درصد می‌رسد. در ایران نیز همانند همه شرکت‌های خودروسازی دنیا، تولید هیچ خودروی به‌طور ۱۰۰ درصد داخلی سازی نخواهد شد و درنهایت میزان داخلی سازی هر خودرو به ۸۰ تا ۸۵ درصد خواهد رسید.
چه برنامه مشخصی برای تولید یا تأمین قطعات های تک پژو ۳۰۱ و جلوگیری از دپوی تولید ناقص این خودرو دارید؟
برای تولید قطعات دارای فناوری بالا(های تک) نیز مذاکراتی با برخی شرکت‌های دانش بینان صورت گرفته و بخشی از این قطعات نیز از طریق واردات تأمین خواهد شد. همچنین در صنایع دفاع کشور ظرفیت‌های خوبی برای ساخت این‌گونه قطعات وجود دارد و با ایران‌خودرو نیز جلساتی برای استفاده از این ظرفیت‌ها داشته است. تأکید ماست که حتی قطعات های تک نیز داخلی سازی شود، اما باید توجه داشته باشیم که داخلی سازی این قطعات نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و تیراژ تولید بالا است. بر این اساس و با تأکید مقام معظم رهبری در نظر داریم تا با توجه به شرایط کنونی صنایع خودروسازی کشورمان حتی در قطعاتی که ممکن است ازنظر تیراژ تولید صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد، به خودکفایی در تولید داخل برسیم.
پژو ۲۰۰۸ خودروی دیگری است که در برنامه تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو قرار داشته و به مشتریان پیش‌فروش شده است برنامه تحویل و داخلی سازی این خودرو چیست؟
درزمینهٔ پژو ۲۰۰۸ تعهد پیش‌فروش حدود ۸۵ درصد مشتریان پیش‌خرید این خودرو ،خودروهای خود را تحویل گرفته‌اند و تحویل خودروهای ۱۵ درصد باقیمانده نیز در حال انجام است. همچنین داخلی سازی این خودرو را در دستور کار داریم و بعد از داخلی سازی پژو ۳۰۱ ، ساخت داخل پژو۲۰۰۸ در ایران‌خودرو آغاز خواهد شد.
با توجه به قدیمی و از رده خارج شدن برخی پلت فرم‌های قدیمی محصولات پژو در ایران، آیا برنامه‌ای برای جایگزینی تولید پژو ۳۰۱ با این خودروها دارید؟
هر محصول جدیدی که در ایران‌خودرو تولید شود با محصولات قبلی این شرکت جایگزین می‌شود اما درنهایت ما درزمینهٔ جایگزینی یا توقف تولید برخی محصولات تصمیم نمی‌گیریم بلکه این مشتری است که با خریدن یا نخریدن محصولات در این زمینه سیاست‌گذاری می‌کند اگر ما محصولی جدید باکیفیت و قیمت مناسب عرضه کنیم، قطعاً مشتریان به خرید این خودروهای جدید ترغیب شده و ممکن است تولید برخی خودروهای قبلی فاقد صرفه اقتصادی شود.
آیا نگران مدعی شدن پژو به دلیل ساخت داخل پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ درزمینهٔ برندینگ و رویالیتی نیستید؟
پژو به‌طور یک‌جانبه از اجرای قرارداد تولید مشترک خودرو با ایران‌خودرو سرباز زده و باید منتظر پاسخ مناسب ما باشد. پژو می‌تواند مدعی پرداخت حق رویالیتی تولید پژو ۳۱۰ و پژو ۲۰۰۸ توسط ایران‌خودرو شود اما به شرطی که قبل از آن تمام خسارات ناشی از فسخ یک‌طرفه قرارداد را به ما پرداخت کند و سپس حق رویالیتی بگیرد. در قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو نیز تضامین لازم برای پرداخت خسارات اجرا نکردن قرارداد توسط هر یک از طرفین پیش‌بینی‌شده است که در مراسم رونمایی تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ آن را اعلام خواهم کرد.
با توجه به مطالبات قطعه سازان از ایران‌خودرو تا چه حد به تداوم ساخت داخل این قطعات با پرداخت مطالبات مذکور خوش‌بین هستید؟
پیش‌ازاین دولت مصوبه‌ای برای پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی ( ایران‌خودرو و سایپا ۲ هرکدام هزار میلیارد تومان) داشته که این تسهیلات به قطعه سازان پرداخت‌شده است. علاوه بر آن پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی به خودروسازان مدنظر قرارگرفته بود که اگر این تسهیلات ارزی پرداخت شود، عملاً چرخ تولید صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی راه می‌افتد. برخی قطعه سازان به دنبال آن هستند که این تسهیلات ارزی به تسهیلات ریالی تبدیل و به آن‌ها پرداخت شود.
اخبار مطرح‌شده درزمینهٔ داخلی سازی تندر۹۰ با موتور ایرانی تا چه حد صحت دارد؟
ایران‌خودرو برنامه‌ای برای داخلی سازی تندر۹۰ ندارد چراکه تولید این خودرو مقرون‌به‌صرفه نیست.