ایجاد سکوی ملی کسب و کارهای الکترونیکی در کشور توسط پست

محمدرضا قادری؛ عضو جدید و جوان هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: شرکت ملی پست با گسترش و توسعه سکوی ملی کسب و کار تجارت الکترونیک ضمن رونق کسب و کار در جامعه، موجبات خلق ارزش توسط متقاضیان و تامین کنندگان را فراهم و باعث می شود تا رقبا به جای رقابت؛ مشارکت و در این سکو امکانات خود را عرضه کنند که این امر ساماندهی بیشتر در حوزه جابجایی کالا و مرسولات را در پی دارد.

به گزارش فراسو، محمدرضا قادری؛ عضو جدید و جوان هیئت مدیره شرکت ملی پست؛ متولد تیرماه ۱۳۶۲ و دانش آموخته رشته مهندسی برق است .او مقاطع کارشناسی تا دکترای خود را در دانشگاه تهران گذرانده است .
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، قادری در سال ۱۳۸۶ فعالیت کاری خود را به عنوان کارآفرین در شرکتی فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند آغاز و از همان موقع با حوزه فناوری شرکت ملی پست آشنا ودر زمینه مشاوره و تهیه نرم افزارهای پستی وارد همکاری شد. وی همچنین مدتی معاون فنی پروژه ملی هوشمند سازی جاده های کشور در شرکت مبین ایران بود. گفتنی است این عضو هیئت مدیره هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز مشغول تدریس می باشد.
حضور وی بعنوان عضو جدید هیئت مدیره و معین حوزه فناوری شرکت ملی پست ما را بر آن داشت تا در دومین بخش از سلسله گزارش های” پست و تحول دیجیتال” با وی به گفتگو بپردازیم.

به گفته وی “تحول دیجیتال” به معنای این است که شرکتها طوری تغییرکنند تا تمامی فرایندهایشان مبتنی بر امکانات و فضای دیجیتال بازطراحی شود .
قادری با بیان این که تحول دیجیتالی از جنس استراتژی است؛ شروع این امر را در نظر گرفتن هدف گذاری مبتنی بر آن استراتژی می داند و می گوید وقتی از تحول دیجیتالی حرف می‌زنیم،باید به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به توسعه فناوری اطلاعات چه تغییراتی در استراتژی کسب و کار خود به وجود بیاوریم.
این عضو هیئت مدیره معتقد است در دنیای دیجیتال “داده و مشتری” دو اصل مهم است و اذعان می دارد پست این اصول را در صدر برنامه های خود قرار داده و به آن پرداخته است.
وی ظرفیت پست را در زمینه پیاده سازی تحول دیجیتال قابل توجه  می داند و عنوان می کند که امروز شرکت ملی پست در حوزه دیجیتالی کردن فرایندها ورود و نسبت به بازطراحی  کسب و کار خود مبتنی بر فناوری های روز با استفاده از فرصتها اقدام کرده است .
قادری اصلی ترین مساله در پیاده سازی تحول دیجیتال در سازمان را آمادگی وارتقای سطح پذیرش همکاران بیان می کند .
وی با بیان این که برنامه  راهبردی شرکت ملی پست بر همین مبنا در حال تدوین و طی دو هفته آینده نهایی می گردد ؛ عنوان می کند که طبق قانون بایداین برنامه به تصویب مجمع عمومی رسیده و پس از آن بلافاصله وارد فاز اجرا خواهد شد و در سراسر سازمان اطلاع رسانی می گردد.
این عضو هیئت مدیره یکی از اصلی ترین ارکان پیاده سازی تحول دیجیتال را امکانات و ظرفیت فضای مجازی  می داند که  هم در ارائه سرویس و هم در انجام فرایندها باید از آن بهره جست و خاطر نشان می کند که تاکنون  شرکت ملی پست در بسیاری ابعاد از این ظرفیت استفاده نموده و در این بین از فرایندهایی نام می برد که در این بستردر حال انجام است و می افزاید هنوز هم در بسیاری از فعالیتها می توان از این ظرفیت استفاده کرد که باید مورد بازنگری قرار گیرند.
قادری سپس از جذابیت خدمات برای مشتریان به عنوان یکی از مهمترین اصول در پیاده سازی تحول دیجیتال نام می برد و عنوان می کند که در عصر دیجیتال با توجه به گستردگی ارتباطات و تنوع سلیقه مشتریان ؛ قاعدتا پاسخگویی کار اسانی نیست .
وی در این راستا  می افزاید شرکت ملی پست برای پاسخگویی به این گستردگی و تنوع؛ نگرش را به سمت کسب و کار پلتفرمی خواهد برد به این معنی که پست خدمات زیرساختی خود را ارائه ؛ تولید محصول و خدمت بر اساس نیاز متنوع مشتریان را به کسب و کارهای نوپا و بخش خصوصی واگذار می کند که این امر خود زمینه اشتغال وسیع در جامعه خواهد بود . در این شرایط پست درآمد خود را دارد و آن شرکت ها سهم خود را از تنوع سرویس ها برداشت خواهند کرد.
عضو جوان هیئت مدیره؛ از ایجاد فضای مشارکتی به عنوان جایگزینی برای فضای رقابتی توسط شرکت ملی پست نام می برد چرا که  پست امکانات خود را به اشتراک می گذارد تا کسب و کارها از آن استفاده نمایند.
محمدرضا قادری در ادامه از  محصول بسیار گسترده ای که قرار است توسط پست شکل بگیرد نام می برد و اذعان می دارد که این محصول تاکنون ارائه دهنده ای در کشور نداشته چرا که هر مجموعه ای گستردگی و امکانات وسیع شبکه پستی کشور را دارا نمی باشد.
وی در توضیح ارائه این محصول می گوید پست به واسطه نقاط قوت و جایگاه محوری خود در حوزه جابجایی مرسولات؛ سکوی ملی کسب و کارهای الکترونیکی را در کشور ایجاد خواهد کرد و تمامی کسب و کاری های دیجیتال که قصد رونق کسب و کار خود را دارند دراین سکو فعالیت و از امکانات آن استفاده خواهند کرد .

معین حوزه معاونت فناوری اطلاعات یادآور می شود، شرکت ملی پست  با گسترش و توسعه سکوی ملی کسب و کار تجارت الکترونیک ضمن رونق کسب و کار در جامعه، موجبات خلق ارزش توسط متقاضیان و تامین کنندگان را فراهم و باعث می شود تا رقبا به جای رقابت؛ مشارکت و در این سکو امکانات خود را عرضه کنند که این امر ساماندهی بیشتر در حوزه جابجایی کالا و مرسولات را در پی دارد.
قادری با بیان اینکه یکی از سرویسهای سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست سرویس شتابدهی است اضافه می کند  در این سرویس به کسب و کارهای استارتاپی این امکان را خواهیم داد تا در قالب امکانات پست؛ سرویس ها را تعریف نمایند.
و در پایان اذعان می دارد سیاست اصلی پست در این طرح؛ “توسعه با حداکثر انعطاف پذیری و حداقل تملک است” یعنی پست و شرکتهای خصوصی با تعریف محصول مشترک در ارائه محصول و کسب درآمد به شرکای استراتژیک تبدیل خواهند شد.

گزارش از  : مهتاب سرخیل کارشناس مسئول رسانه های گروهی و مطبوعات روابط عمومی شرکت ملی پست