فناوری بدون تعاملات اجتماعی قابل اجرا نیست

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت علوم انسانی در کاربردی کردن دانش گفت: هیچ فناوری بدون در نظر گرفتن تعاملات اجتماعی به خوبی در جامعه اجرا نمی شود.

به گزارش فراسو، دکتر مسعود برومند روز سه شنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی تقدیر از پایان نامه ها و رساله های برتر علوم انسانی در زمینه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ما ملت بزرگی با تاریخی دیرینه هستیم، اما به نظر می رسد به خوبی از این تاریخ استفاده نکرده ایم.

وی ادامه داد: فعالان عرصه مهندسی معمولا تصور می کنند فناوری پایان راه است اما هیچ فناوری بدون در نظر گرفتن تعاملات اجتماعی به خوبی در جامعه اجرا نمی شود.

دکتر برومند در این آیین در پژوهشگاه علوم‌ انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر اهمیت ارتباطات درست در جامعه افزود: اگر مدیریت جامعه بخشی نگر است و هر مدیر و مسئولی برای دستگاه و منطقه خودش می خواهد کار کند این امر ریشه در افکار دارد و باید این افکار ریشه ای تغییر کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به مشکلات مختلف تصریح کرد: بخشی از مشکلات فعلی ناشی از کمبود یا نبود فناوری است، ولی فناوری را می توان انتقال داد یا مشکلات اقتصادی را می توان حل کرد اما مشکلات فرهنگی سخت تر قابل حل هستند.

وی ادامه داد: مطالعات علوم انسانی و فرهنگی باید در این حوزه دقیق تر انجام شده و نوع نگاه ما از انتقادی به تحلیلی برود تا به خطوط راهنما و روش هایی برسیم که قابل ارائه به مسئولان‌ باشد‌.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقاتت و فناوری (عتف) با تاکید بر اهمیت دیدگاه نسبت به توسعه گفت: نگاه بعضی مسئولان به توسعه نادرست است و با مطالعات باید آن را نشان داد.

وی به پیچیدگی مقوله فرهنگ اشاره کرد و یادآور شد: اگر نخبگان و مسئولان در حوزه های مختلف بتوانند همفکر شوند تغییرات زیادی پدید می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اهمیت انتشار کتاب خاطرنشان کرد: نوشتن کتاب و مستندسازی دانش بسیار ارزشمند است ولی در حوزه مطالعات اجتماعی و علوم انسانی لازم است نتیجه این مطالعات را در حد ممکن در قالب پایلوت ابتدا آزمایش کرده و در صورت درست بودن اجرا کنند.

وی در اشاره به چالش ها و با تاکید بر اهمیت توجه به همه رویدادها در کشور گفت: دانشجو نباید خودکشی کند و اگر این امر روی داد باید مانند سانحه سقوط هواپیما بررسی شود و نباید به آن بی توجه بود.

دکتر برومند تاکید کرد: من باور دارم مشکل ما در کشور پول نیست بلکه چالش های اصلی خود را باید شناسایی کنیم و اگر مطالعه ای موجب افزایش شادابی جوانان و بهبود رفتارها و تعاملات در کشور می شود حتما آن را پیگیری و اجرا کنیم.

*** کمک به زیرساخت های علم و فناوری کشور

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران نیز در این آیین به برنامه های صندوق اشاره کرد و گفت: در قالب چندین برنامه از پژوهشگران حمایت می کنیم که یکی از آنها کمک به زیرساخت های علم و فناوری است‌
دکتر نصرالله ضرغام ادامه داد: در بخش نرم‌افزاری زیرساخت های فناوری به موضوعات مختلفی توجه داریم و رشد درک‌ علمی جامعه از جمله این اقدامات است‌.

وی توضیح داد: رشد درک علمی در کشور موجب بهبود رابطه و هم افزایی پژوهشگران و مردم می شود.

دکتر ضرغام با اشاره به شناخت نقش سرمایه های اجتماعی در سرنوشت فرد و جامعه گفت: علوم انسانی می تواند در تغییر و بهبود سبک زندگی خانواده بسیار مهم باشد.

وی دیگر اقدام‌ این صندوق را قرارداد با آموزش و پرورش برای تقویت روحیه نوآوری دانش آموزان برشمرد و گفت: ۱۳ میلیون دانش آموز در اختیار وزارت آموزش و پرورش هستند و ما می خواهیم قدرت ریسک و نوآوری را در آنها تقویت کنیم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران همچنین به ضرورت توسعه زیست بوم نوآوری اشاره کرد و افزود: این زیست بوم عناصر مختلفی دارد که برای تشکیل این عناصر باید آموزش ها از مهدکودک به آنها داده شود.

وی حمایت صندوق از همایش ها را نیز خاطرنشان و یادآوری کرد: حمایت از همایش ها و پژوهشگران از دیگر اقداماتی است که با برنامه جامعی آن‌ را در سال ۹۷ ادامه می دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران از حمایت از اساتید برتر دانشگاه ها خبر داد و افزود: هر استاد پژوهشگر می تواند با حمایت‌های صندوق عده ای دانشجو را از نظر نیازهای پژوهشی زیر پوشش قرار دهد و این حمایت حتی شامل دانشجویان دکتری نیز می شود.

وی تصریح کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران در حمایت از پژوهش های بنیادی و کاربردی مشکلی ندارد و از هر دو این پژوهش ها در صورت مفید و دقیق بودن حمایت می کنیم.

قرار است صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران با اعطای گرنت (پژوهانه) و حمایت برای انجام مطالعات پست دکتری از برگزیدگان این جشنواره تقدیر کند.

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» برای ترغیب دانشجویان، جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال را برگزار می کند.

این جشنواره شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم انسانی می شود که از سال ۱۳۸۶ تا پایان شهریور ۱۳۹۶ ازپایان نامه و رساله خود با ویژگی‌های زیر دفاع کرده‌اند:

پایان‌نامه و رساله هایی با پیشنهادهای کاربردی ( منتج از پژوهش) در حوزه تولید، اشتغال و کارآفرینی، پایان‌نامه و رساله های دربردارنده پیشنهادهای کاربردی در حوزه سیاست گذاری و ارزیابی سیاست‌های فعلی مرتبط با تولید و اشتغال، پایان نامه یا رساله های آینده پژوهانه یا مرتبط با مطالعات تطبیقی با رویکرد توسعه فرصت‌های اشتغال، پایان‌نامه و رساله های دربردارنده ایده‌هایی هم‌سو با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی در راستای توسعه فرصت‌های اشتغال، پایان‌نامه و رساله هایی شامل بازآفرینی میراث‌ فرهنگی یا خلق محصولات فرهنگی، متناسب با نیازها و چالش‌های توسعه فرصت های اشتغال.

پایان نامه ها در ۴ کارگروه بررسی می شوند؛ رشته های علوم اقتصادی و مدیریت، علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، گروه تاریخ، جغرافیا، حقوق و علوم انسانی و دسته آخر ادبیات، هنر و فلسفه.